Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de auto op noodloop gaat. Dit doet hij enkel en alleen in Zweden (auto rijdt 2 maal per week op en neer naar Zweden) als hij hard moet trekken in de heuvels. Het begint met een motorstoringslampje, de auto heeft dan nog wel vermogen. Als de klant dan door blijft trappen/gasgeven gaat de auto in een noodloop en gaat er een schildpadlampje branden in de auto.

 

Er is nog niets gedaan/vervangen aan de auto enkel en alleen uitgelezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de auto warm gereden en daarna een rit gereden waarbij we ook stevig door hebben gereden, we krijgen de auto niet in een noodloop. Ook hikt de auto niet en doet de auto niets geks. We hebben de auto terug binnengezet en de auto uitgelezen. Er zitten diverse foutcodes in, maar een in de motor. We fixeren ons daarop.

 

P047100 Exhaust Pressure Sensor A Circuit Range/Performance

 

In gesprek met de klant geeft hij aan dat hij een langere lijst met foutcodes uitgelezen zijn:

p0bc00 - p023400 - p029900 - p226b00 - b004b00 - 2ba700 - 2ba77b - 2baf7b

We hebben op de Volvo service portal gezocht op deze foutcode waarbij het volgende document naar boven komt. De fout zou zich vooral op grote hoogte voordoen, hierbij moet er dan een software update uitgevoerd worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze update hebben we op de auto gezet. En hierna zijn we gaan rijden. De overige fouten zouden hier niet door veroorzaakt kunnen worden. We hebben opnieuw hard met de auto gaan rijden, vooral hard optrekken. Hierbij hebben we een paar keer een hikje gehad. De auto zet dan de volgende fouten:

 

  • P226B00 Turbodruk turbolader/superlader te hoog - mechanisch.Algemene storingsinformatie.Geen subtypeinformatie
  • P0299 Turbodruk turbolader/superlader te laag- mechanisch.Algemene storingsinformatie.Geen subtypeinformatie

 

We hebben alles doorgemeten en zien met de scope dat de geleverde turbodruk niet in lijn is (op elk moment) met de stand van de turbodruk regelklep. De Turbodruk varieert constant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een rooktest op de turbo’s geeft ook aan dat we lekkage hebben uit de bovenste turbo. Deze moeten vervangen worden.

 

Overige problemen

Wat we ook doen tijdens een diagnose, is opvallende punten die wij tegenkomen benoemen zodat de klant kan beslissen wat hij hiermee wil doen. Dit is een voorbeeld wat we bij deze auto tegenkwamen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bovenste motorsteun is defect

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aandrijfaskeerring achter differentieel defect

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olielekkage onderzijde (lijkt uit oliefilterhuis te komen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aandrijfas keerring vooras

Volvo XC90: Noodloop in Zweden