Volvo XC60: Vibratie

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met een trilling/dreun in de auto. Deze is het beste hoorbaar rond de 115 km/h. Aan de auto is veel gebeurt:

 

  • Gebalanceerd meerdere malen
  • Nieuwe draagarmen
  • Nieuwe wiellagers
  • Nieuwe aandrijfassen voor (eerst universeel nu origineel)
  • Schokdempers voor
  • Nieuwe banden rondom
  • Nieuwe remschijven rondom
  • Bak gespoeld
  • Bak vervangen en koppelomvormer vervangen
  • Klepstoters vervangen

 

Dit alles heeft nog niets veranderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

Om de auto te gaan uitlezen heeft natuurlijk niet heel veel zin. Het is immers een trilling, dat deze iets te maken heeft met een storing zal niet logisch zijn. Voor trillingen op te sporen hebben we speciale apparatuur. Dit heet een NVH-kit van Picoscope. De NVH-kit staat voor noice (geluid), vibrations (trillingen) en harshness (hardheid). Hiermee kunnen we dus de hardheid van een bepaalde trilling of geluid meten. En ook kunnen we meten waar dit het hevigst is dus waar het vandaan komt. Omdat het in dit geval gaat om een trilling hebben we alleen het gedeelte nodig om de trillingen te meten.

 

De eerste stap is het aansluiten van de NVH-kit, dit doen we op het stoelframe en zijn met 3 kanalen gaan meten. Met de 3 kanalen meten we 3 verschillende richtingen van de trilling, de X-as, de Y-as en de Z-as. We gaan dan samen met de klant gaan rijden zodat we het eens konden zijn over welke trilling het gaat. Je wil natuurlijk niet dat jij iets anders voelt als de klant, of het juist helemaal niet voelt en je wel op zoek gaat. Met trillingen is dit meestal niet het geval, die zitten er ook wel echt als een klant dat aangeeft, als is het wel goed om te kijken of jij het ook echt voelt. Dat zoekt wat makkelijker. Maar met geluid komt het wel vaker voor. De klant hoort een geluid en die haalt bij het naar binnen gaan in de garage zijn zonnebril uit het vakje en daarna ga jij rijden en je hoort het geluid niet waar de klant over klaagt, of jij hoort een heel ander geluid wat de klant niet hoort. Daarom is het belangrijk om samen met de klant te rijden om de klacht vast te stellen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Het probleem deed zich inderdaad voor tussen de eerdergenoemde snelheden onder die snelheid of erboven was er niets mis met de auto.

 

Om de meting te beginnen sluiten we de meter aan op de plek waar de klant de klacht voelt. Dit is in de meeste gevallen, en ook deze, meetbaar op het stoelframe. De meeste trillingen zijn namelijk voelbaar in de stoel. Ook trillingen die zich vooral in het stuur zichtbaar maken zijn het best te meten op de stoel. Hier voel je ze namelijk ook en dit is een goed startpunt. Jij weet na dit startpunt wanneer de trilling zich voordoet en hoe hevig hij zich voordoet waarna je daarna kunt gaan zoeken naar de trilling. Een trilling sensor op het stuur heeft niet veel zin aangezien je hem magnetisch moet bevestigen en de meeste sturen, gelukkig, niet van staal zijn.

 

De sensor wordt op het stoelframe bevestigd en de X-Y-Z as worden gemeten. Deze worden berekend door het programma tot een bepaalde trilling uitgedrukt in de frequentie van de trilling en er komt een waarde te staan in mg. Vooral de waarde in mg geeft de zwaarte van de trilling aan. De waarde in mg is namelijk de waarde die nodig is in mg om de trilling op te lossen. De NVH kit is ook gemaakt om assen mee te balanceren en hierdoor weet je hoeveel gram je moet plakken om de trilling tegen te gaan.
Het programma berekent dit niet zomaar. Om het programma op te starten geef je een aantal waardes in van de auto, dit zijn; je bandomtrek, de eindoverbrenging en hoeveel cilinders de auto heeft. Met een diagnose stekker maakt de kit verbinding met jou auto om daarmee het toerental te bepalen en de rijsnelheid. En doordat je de waardes hebt ingevoerd van de banden, de as en het aantal cilinders kan hij de frequentie van de trilling gelijk gaan zetten met een van die onderdelen. Als je trilling bijvoorbeeld voorkomt bij elke omwenteling van het wiel gaat hij daar de hoogte van de trilling weergeven. Maar komt dit juist voor bij de motor geeft hij het daar weer. Dit geeft je al een eerste indicatie waar je moet gaan zoeken. 

 

De sensor zijn meerdere Piëzo-elementen met daaromheen een vaste behuizing gebouwd. De trilling van de auto wordt doorgegeven aan dit element en de vibratie hiervan wordt omgezet in spanning. Hierdoor meet hij hoe hoog de trilling is en met welke frequentie. Het is belangrijk de sensor goed te monteren, met de schroefdraad naar voren, om de trilling goed op te kunnen sporen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De trilling vanaf de stoel is het duidelijkst meetbaar als een T1 trilling, een trilling die gelijk staat aan de omwenteling van de wielen. We hebben de sensor hierna naar achter verplaatst.

 

Achter meten we een vele malen kleinere trilling maar voor meten we de trilling een stuk heviger. Deze meting staat hieronder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De meting onder de motorkap. Hierbij is T1 extreem hoog. We gaan daarom op de brug kijken wat we zien.

 

Brug

Eenmaal op de brug zijn er 3 zaken duidelijk die een trilling veroorzaken. Zo zit er Links voor spelling tussen as en versnellingsbak. Dit is een bekend probleem. Er zijn 2 oplossingen, alles nieuw of het verlijmen. De klant wil dat wij de 2de optie gaan uitvoeren. Daarnaast zit er rechts achter een versleten kering in de achteras. Deze as heeft ook spelling, we gaan de kering vervangen en de achteras opnieuw vullen met olie. Ook hier wordt de as verlijmd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De constante trilling die we voelen komt van het wiel LV. Hier zit veel te veel lood in. Ons advies is de velg en band laten controleren bij een specialist (Heesche banden centrale) en de band eventueel laten draaien of de velg laten richten.

 

De velg richten bleek niet nodig maar na de band gedraaid te hebben konden we hem met veel minder lood balanceren.