Startsituatie
We hebben de auto opgehaald op locatie, dit vanwege hij niet meer schakelt. De hendel gaat niet meer uit zijn P. Met de noodbeveiliging krijgen wij hem wel uit zijn P en kunnen we er mee rijden. Wij gaan onderzoeken waardoor hij niet meer uit zijn P gaat.
Daarnaast werkt het contactslot niet meer goed. De auto pakt vaak de sleutel niet en ook geeft hij de sleutel niet terug.
Start diagnose
We hebben de auto binnengereden door hem via een noodvrijschakeling uit zijn P te zetten, hierna kun je gewoon schakelen tussen de R, N en D. Toen we hem binnen hadden gezet toen knipperde de lampjes een keer op de schakelpook en hierna brandde het lampje bij de P. Hierna kunnen we gewoon weer schakelen en blijft deze niet hangen.
Als eerste hebben we de auto helemaal uitgelezen, er kwamen verschillende fouten in de versnellingsbakregeleenheid voor.
We hebben de module op de schakelpook gemeten, de signalen die er binnenkwamen kloppen allemaal. Hieronder zijn de signalen te zien.
De signalen, een goede voeding en massa. Daarnaast is het LIN-bus signaal ook in orde. De auto doet het op dit moment ook nog goed.
Omdat we op dit moment geen fouten hebben en alles goed werkt willen we de module zelf controleren. De module lijkt namelijk het punt te zijn waar het mis gaat.
Vervolgens hebben we de module gedemonteerd en uit elkaar gehaald, de module was drijfnat. De stekker was enorm vochtig en ook de module. Het lijkt erop dat er een glas drinken om is gegaan in de middenconsole aangezien alleen daar alles nat is recht onder de pook. De rest van de auto is droog.
Op de foto hiernaast is een beetje vocht te zien in de stekker, deze hebben we goed drooggemaakt. En ook hebben we de module helemaal gereinigd. Daarna hebben we de module weer gemonteerd en zijn we gaan testen of hij het goed blijft doen.
Ook hebben we het contactslot goed gereinigd, de sleutel bleef een aantal keren hangen waardoor hij niet uit te nemen was. Of waardoor hij hem niet goed pakte en vervolgens niet startte.
Toen we met de auto gingen proefrijden kwamen we er al snel achter dat dit niet de oorzaak was, de problemen kwamen weer terug. Zowel dat hij niet meer uit zijn P gaat en de sleutel af en toe blijft hangen in het contactslot.
Signaal TCM (transmission control module) Signaal GSM (gear selector module)
We zijn gaan meten of de signalen op de module van de schakelpook goed zijn, hierbij was er geen spanning op deze module. Wel was er een LIN signaal aanwezig. Hierop zijn we gaan zoeken waar het signaal vandaan moet komen, dit komt van de module op de versnellingsbak.
We hebben ook hier het signaal gemeten, het LIN signaal was hier aanwezig, maar ook op de andere 2 draden is hier wel een spanning te meten. Dit houdt in dat het in de bekabeling zit vanaf de module op de versnellingsbak naar de module op de versnellingspook. Om hierachter te komen moeten we de kabelboom gaan controleren om te zoeken waar de kabelbreuk zit. Daarnaast was het schoonmaken van de contactslot niet de oplossing. Deze zal ook vervangen moeten worden om de problemen op te lossen.
We hebben de kabel gevolgd en gaan zoeken waar het mis gaat, het signaal was in de auto niet te vinden. Dus het signaal wordt verstoord voordat de kabels de auto in gaan. We zijn terug gaan meten en met de kabel gaan bewegen zodat we konden zien wanneer het signaal verstoord zou worden. Ter hoogte van de stuurpomp waar de kabel op 2 plekken met een tie-wrap vast zit lijkt het punt te zijn. Een van de tie-wraps is niet origineel. Deze lijkt te strak zijn aangetrokken. Als we daar bewegen dan verstoren er verschillende signalen, hier hebben we de tape verwijderd.
Links zijn is de kabelboom te zien. De tie-wrap is niet origineel. Rechts zien we de meting die we gedaan hebben. De groene lijn meten we op de versnellingsbak en de rode lijn op de schakel selector. Het is dezelfde kabel die we meten maar het signaal komt niet overeen.
Op de foto hieronder is te zien dat er een kabel onderbroken is, deze kabel gaat naar de schakelmodule op de pook. Dit is dus de boosdoener waardoor de module geen voeding krijgt, dit is niet de enige kabel die beschadigd is. Er zijn 4 kabels meer beschadigd, deze hebben we allemaal gerepareerd. Hierna was het probleem verholpen, we hebben nog proefgereden en hij bleef het de hele tijd goed doen. Ook zijn de foutcodes weggebleven van de schakelmodule.
Overige fout
De enige fout die er nu nog inzit is van de remlicht schakelaar. Er zitten 2 remlichtschakelaars gemonteerd. De remlichten werken ook zoals het moet maar een van de twee schakelaars hangt los. We kunnen deze niet terug klikken. Hierdoor blijft er een fout instaan.