Startsituatie

De klant heeft de klacht dat de auto bij een bepaald toerental in noodloop gaat. De klant is met dit probleem in eerste instantie naar de dealer gegaan. Bij de dealer hebben ze, voor zover bij ons bekend, niets aan de klacht gedaan. Toen de klant vroeg wat er gedaan was aan de auto was daar geen duidelijk antwoord op, veel verder dan uitlezen waren ze niet gekomen. De auto ging bij ophalen direct terug in noodloop. Daarom is de klant met zijn auto naar een collega garage gegaan. Deze hebben, na een aantal proefritjes en metingen, ons ingeschakeld voor de diagnose. Er was door hen op dat moment al een luchtslang vervangen die van inlaat naar wastegate-regelventiel liep. Ook was de actuator die de lucht toeliet naar de wastegate al vervangen voor een nieuw exemplaar.

 

De klacht is ineens gekomen, het is niet afhankelijk van buitentempratuur of motortempratuur. De klacht begint als volgt. Als je wegrijdt met de auto en je komt bij een bepaald toerental/belasting gaat de auto in noodloop. Als je de auto dan aan en uitzet is deze weer weg maar hij komt snel weer terug. Het lijkt niet altijd bij dezelfde toerentallen of belastingen te komen. De ene keer is het vol gas bij hogere toerentallen en de andere keer is het weer bij lage toerentallen. Hetzelfde geldt voor de belasting van de auto. Waar dit van afhankelijk is, is nog onduidelijk.

 

Start diagnose

De eerste keer dat wij naar deze auto gingen kijken hebben we dit aan het einde van de dag er nog even snel bij gepakt. We zijn gaan meekijken naar het probleem. Na een aantal proefritten viel ons het volgende op. Er kwam constant dezelfde foutcode terug, dit was de volgende code:

 

  • P029921 Turbolader/superlader A, underboost, Algemene signaalstoringen, Signaal te laag

 

Deze foutcode was te verwijderen maar kwam vaak snel daarna weer terug. De foutcode zegt eigenlijk dat de turbodruk te laag was, of in ieder geval lager dan verwacht. Tijdens die proefritten hebben we constant de live waardes aangezet waarbij we in de gaten konden houden hoe de waardes er uit zagen. Daarbij viel op dat het luchtmassasignaal erg hoog was. Deze leek op bepaalde punten, en vooral net voor de noodloop te pieken.

 

Omdat we eerst de randzaken om de turbo heen willen controleren zijn we hier verder gegaan met de diagnose. De wastegate van de turbo was al getest op de werking door het bedrijf. Deze werkt op lucht druk en als er druk op wordt gezet sluit de wastegate. Omdat turbo problemen vaak worden veroorzaakt door invloeden van buitenaf hebben we ook de uitlaat losgehaald. Als de uitlaat verstopt zit kan de uitlaat niet goed opspoelen en krijg je ook klachten dat de turbodruk te laag is. Na het loshalen van de uitlaat bleek dat de uitlaat goed schoon is en er als nieuw uitzit. Dit ziet er dus netjes uit. Hierna hebben we ook de inlaat losgemaakt om te zien of hier blokkades zitten. De inlaat was ook netjes in orde. Wel zagen we op de kleppen een aantal rare plekken. Waar dit exact vandaan komt kunnen we niet zeggen maar het lijkt niet direct te maken te hebben met het probleem. Na alles weer gemonteerd te hebben en het met een proefrit nog een maal te hebben gecontroleerd hebben we de luchtmassameter laten vervangen. Dat dit ook direct de oorzaak is kunnen we niet zeggen op dit moment maar dat er iets mis is met de luchtmassameter is wel duidelijk. Daarnaast is met de kilometerstand van de auto, 180.000 km, de luchtmassameter ook al  toe aan vervanging.

 

Vervolg diagnose

De klacht was nog niet opgelost door het vervangen van de luchtmassameter. Daarom zijn we verdergegaan met de diagnose. We hebben de oscilloscoop erbij gepakt voor een aantal sensoren door te meten en in de gaten te houden tijdens het rijden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier zijn een aantal metingen gedaan. Op de groene lijn is de turbo wastegate klep aansturing te zien. Te zien is rechts als de auto in noodloop gaat dat deze open wordt gezet. De gele lijn in de boost-pressure sensor in de intercooler. Deze beweegt helemaal niet. Wat de turbodruk ook doet deze blijft op hetzelfde voltage hangen. De blauwe lijn is de map sensor en de rode lijn het digitale signaal van de luchtmassameter.

 

Omdat tijdens deze meting te zien is dat de boost-pressure sensor helemaal niet beweegt zijn we deze gaan controleren. Tijdens de controle bleek dat deze niet te demonteren is zonder de intercooler te verwijderen. Dit zijn we daarom gaan doen. Na het verwijderen van een deel van de bumper en daarna de intercooler konden we erbij. Er was niet direct iets aan te zien maar we gaan deze wel vervangen. Vermoedelijk is het hierna opgelost en is de auto weer goed rijbaar. Het vermoeden is ook dat deze sensor van invloed is op de MAP sensor die ook niet beweegt. Een kapotte Boost-pressure sensor komt vaker voor bij de B4204T11 motor. Na het vervangen gaan we opnieuw rijden met de auto. Omdat de intercooler ook beschadigd is door een fikse deuk gaat deze ook meteen vervangen worden.

 

Na vervanging

Na het vervangen van de boost-sensor, intercooler en op aanraden van de Volvo specialist ook de MAP-sensor, was het probleem nog altijd hetzelfde. De auto gaat bij bepaalde toerentallen in noodloop. Wel was er het gevoel zowel bij ons als de garage dat de toerentallen veranderd waren. Waar hij eerst bijna altijd bij bepaalde toerentallen in noodloop schoot was dit nu veel later.

We zijn daarom verdergegaan met de diagnose. Opnieuw hebben we proefgereden en we konden nu ook zien dat de sensoren het weer deden. Er is dus iets veranderd na het vervangen van de sensoren, maar nog niet het gewenste effect. We liepen op dit punt tegen een muur aan. Alles lijkt immers goed te werken maar toch krijgt de auto toch af en toe een turbodruk te kort waardoor er een turbodruk storing in komt. Na wat contact met een Volvo specialist vroegen ze of er de laatste softwarestand in het motorregelapparaat stond. Dit wisten we niet en konden wij helaas ook niet zelf doen. De auto moest hiervoor dus naar de Volvo dealer. Eenmaal aangekomen bij de dealer hebben zij er de nieuwste softwarestand ingeladen. Ook dit heeft helaas niet het gewenste resultaat gehad.

We hebben daarna opnieuw contact gehad met de Volvo specialist. Ook zij wisten geen oplossing voor dit probleem, het was nog nooit eerder voorgekomen. Ze maakte wel eens vaker mee dat er een scheur in het uitlaatspruitstuk ontstaat, en dit voor problemen in de turbodruk zorgt, maar dit kan niet af en toe voor problemen zorgen. Als dit wel voor problemen zou zorgen, moet dit altijd het geval zijn en niet af en toe. Het vermoeden was dat er een loszittende wastegateklep in de turbo zou zitten. Als deze klep dan door bepaalde trillingen opengaat wordt er een onderdruk gecreëerd.

Na demontage van de turbo bleek dit niet aan de hand te zijn. In de turbo zitten verschillende kanalen in voor de uitlaatgassen op het turbinewiel. Deze is losgeraakt van de turbo, doordat hij los zit is deze tegen het turbinewiel aan gaan lopen. Dit remt vermoedelijk af en toe de turbine af waardoor de turbodruk lager wordt als verwacht en de turbo fouten geeft.

Volvo XC60 T5: Turbodruk problemen

De turbo nadat we deze compleet gedemonteerd hadden. De ring was in meerdere stukken en kwam ons tegemoet gevallen. Ook bleek het binnenwerk afgebroken te zijn en los te liggen.