Start situatie
De klant rijdt al een tijdje rond met een paar problemen. Er zijn al door verschillende garages naar de problemen gekeken, maar geen van alle heeft een oplossing gevonden. De auto is altijd dealer onderhouden maar zij vonden dit probleem niet de moeite waard. Ze hebben ernaar gekeken en wat zaken vervangen en gecontroleerd, maar uiteindelijk moest er zo maar mee gereden worden. Het was immers geen ‘nieuwe’ meer. Daar zijn wij het natuurlijk ook over eens maar dit betekend niet dat je er vrede mee moet hebben als je auto het niet goed doet. De klant heeft in de basis 3 problemen:
Daarnaast moest de auto helemaal nagekeken worden en stond het koelvloeistof niveau erg laag.
Start diagnose
De diagnose is begonnen met een lange proefrit met de klant. Dit om de verschillende geluiden en trillingen te kunnen laten horen aan ons als techneut. Het bokken was direct naar het starten van de motor hoorbaar. Dit leek uit de versnellingsbak te komen. Als de klant wisselde van zijn D naar zijn R en andersom leek het alsof de auto zich even zette, dit bokkende geluid kwam dan uit de aandrijflijn. Hierna zijn we gaan rijden, de trilling was op de snelweg duidelijk merkbaar bij een snelheid van 100 KM/H en werd duidelijker als er licht gestuurd werd. Het bokkende ijzer op ijzer geluid was niet hoorbaar bij remmen.
Om zeker te weten welk geluid er bedoeld werd zijn wij zelf een lange proefrit gaan maken waarbij er een paar keer hard is opgetrokken en geremd om het geluid naar voren te halen. Toen de auto warm was kwam het geluid tevoorschijn, het was een duidelijk ijzer op ijzer geluid wat hij deed als hij bijna stilstond en de bak terugschakelde van de 2de naar de 1ste versnelling. Hierna ben zijn we de auto gaan controleren.
Controle ijzer op ijzer geluid
Het geluid leek van links voor te komen, na de auto omhoog gezet te hebben werd duidelijk dat het geluid kwam van de spiebanen op de aandrijfas en degene die de bak ingaan. Om het probleem helemaal op te lossen moet de aandrijfas (linksvoor) vervangen worden en de spiebanen van het differentieel in de versnellingsbak. Volvo heeft hier een andere oplossing voor, zij verlijmen de as met de versnellingsbak. Dit is mogelijk maar heeft het nadeel dat als het ooit los zou moeten je altijd de versnellingsbak inclusief assen los moet maken en bij problemen met bak of as ook alles moet vervangen. Dit heeft niet onze voorkeur. Daarom gaan we de aandrijfassen vervangen en gaan er nieuwe spiebanen in het differentieel van de versnellingsbak. Dit is de oorzaak van het ijzer op ijzer geluid en veroorzaakt deels de trillingen.
Bokken en trillen
Dan zit er nog het probleem in van het bokken en trillen van de auto. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de koppelomvormer die zijn werk niet meer goed doet en een brein wat opnieuw afgesteld moet worden. In overleg met de klant gaan wij de olie verversen als de versnellingsbak opengaat voor de reparatie en leren wij het brein opnieuw in. Na dit gedaan te hebben zal het probleem opgelost zijn.
Autocontrole
De auto is hierna volledig nagekeken. Hier zijn een aantal zaken uitgekomen:
Dit korte lijstje gaat de klant in orde maken nadat wij ervoor hebben gezorgd dat de auto weer fijn trillingvrij en geluidsvrij rijdt. Al met al is dit een kort lijstje voor een auto van deze leeftijd en deze kilometers.
Kapotte kabels
Tijdens het nakijken viel het op dat er 2 kabels kapot waren, een kabel was kapotgegaan doordat er met een meetpen in geprikt was, dit was de kabel van de 1ste gloeibougie. De 2de kabel was kapot doordat de intercooler slang verkeerd gemonteerd was, de kabel heeft geschuurd tegen de slangenklem en was bijna door (voeding raildruksensor). De kabels zijn ertussenuit gehaald en zijn in totaal vervangen. Door nergens te gaan solderen maak je geen zwak punt in je kabelboom. Dit stuk maak je immers hard door je soldeer verbinding en de kans is groot dat het later weer misgaat op dezelfde plek. Na een overleg met de klant kwam de aap uit de mouw wat betreft de bekabeling. De auto heeft vorig jaar nieuwe gloeibougies gekregen na een melding dat hij slechter aan begon te slaan in de winter. De ‘techneut’ heeft toen waarschijnlijk een meting gedaan op de gloeibougie en heeft zijn meten door de kabels heen geduwd, je krijgt er een mooie meting van, helaas maak je de kabelboom wel stuk en geef je daarmee de klant in de toekomst onnodige problemen en kosten. De andere kabel was doorgestuurd door een verkeerd gemonteerde slangenklem. Deze is ook losgeweekt bij het vervangen van de gloeibougies. Al met al zijn er door een reparatie 2 problemen bij gekomen.
Op de eerste 2 foto's is te zien dat de gele kabel en de voorste blauwe kabel beschadigd zijn.
Na een reparatie met de nieuwe kabels wordt er een nette buitenkabel omheengezet die de kabels in de toekomst beter zullen beschermen