Start situatie

De auto is bij ons binnengebracht met de klacht dat de keyless entry niet werkt zoals hij het moet doen. Af en toe werkt hij goed en kun je de deur openen met de toetsen op de sleutel of als je aan de klink voelt met de keyless entry. Daarnaast kun je de auto dan ook starten zonder de sleutel in het contact te doen, de keyless go. Maar er zijn ook momenten dat de auto slecht tot niet reageert op de knoppen, je bijna tegen de deur aan moet gaan staan om de auto te ontgrendelen en de auto niet wil starten zonder dat de sleutel in het contact zit omdat hij deze niet herkend. We zijn gevraagd diagnose te stellen aan de auto.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met het verifiëren van de klacht. En we hadden eerste instantie inderdaad dat alles het goed deed en er geen klachten waren. Maar na een paar keer proberen viel bij ons ook de keyless entry weg en deden de andere klachten zich ook direct voor. Het was dus duidelijk dat het probleem nog altijd in de auto zat.

 

We zijn hierop volgend de auto gaan uitlezen. Er zaten geen fouten in de auto dus daaropvolgend zijn we online de technische handboeken gaan naslaan van Volvo. Hiermee willen we voorkomen dat we op zoek gaan naar een fout die al eens eerder is uitgezocht en opgelost, met andere woorden niet voor de 2de keer het wiel uitvinden. We konden een technisch artikel vinden met dezelfde symptomen als deze auto. Bij die auto waren de batterijen voor de sleutel vervangen voor niet originele batterijen en was dit het probleem waarom de klacht zich voor bleef doen. Nadat wij de sleutels hadden opengemaakt zagen we dat er Varta batterijen inzaten. We konden echter niet vinden of dit nu wel of niet origineel was, daarom hebben we voor de zekerheid maar 4 batterijen (2 per sleutel) laten komen van de dealer om deze te vervangen. Dit bleken echter ook Varta batterijen te zijn in een Volvo doosje. Dit leek dus geen effect te gaan hebben en dit bleek ook toen we alles ingebouwd hadden. De auto had nog exact dezelfde klachten als hiervoor.

 

Hierop volgend zijn we verdergegaan met de diagnose wetende dat de spanning in de sleutels in orde was. Opvallend was dat de auto wel aangaf een probleem te hebben met de accu terwijl alles in orde moest zijn (accu is volledig geladen en de acculader stond nu op diagnose lading waarbij hij extra veel laad). Maar nog altijd werkte af en toe de keyless entry wel zoals het moest en af en toe niet. Dus het had geen invloed op de klacht. We zijn begonnen met het controleren van de individuele antennes door ze te verlengen met een kabel. Hiermee vergroten we het antenneveld van de antennes die registreren of de sleutel in of buiten de auto is voor de keyless entry. Bij geen van alle maakte dit een verschil. Wel moesten we voor deze meting een groot deel van de auto demonteren om bij de antennes te kunnen komen. Er zat dus veel werk in deze stap van de diagnose. 

 

De volgende stap was het controleren van de controle module van de toegang van de auto. Hierin worden alle signalen waar de problemen op zitten verwerkt. We zijn deze gaan controleren dat alle spanning erop blijven staan en of alle signalen binnen blijven komen en er weer uitgaan. De spanningen bleven erop en ook de massa’s waren in orde. Maar we miste af en toe een signaal van de remote key controler. Dit is een ontvanger die in het dak van de auto zit. Deze ontvangt niet alleen een sleutelsignaal zoals de andere ontvangers doen, maar deze controleert ook of dit signaal de juiste frequentie heeft en het de juiste sleutel is. Omdat deze af en toe wegviel zijn we deze gaan demonteren. Hiervoor moest de hemel uit de auto gedemonteerd worden. Nadat we de hemel naar beneden hadden gehaald konden we bij de remote key controler. Deze communiceert doormiddel van een LIN-bus verbinding met de controle module. We kregen maar af en toe een signaal. We zijn eerst de unit gaan meten. De spanning en massa bleven goed op het regelapparaat staan maar hij gaf niet altijd een signaal als de sleutel werd bediend. De sleutel zendt het signaal keer op keer wel goed uit. Daar kan het probleem niet liggen. Daarom moet het in de Key controler zitten.

 

Nadat we deze gedemonteerd hadden en opengemaakt hadden zijn we deze gaan doormeten maar we kunnen de onderbreking niet ontdekken. Waarschijnlijk is er een soldering niet helemaal goed door het vele trillen wat het onderdeel doet op de plek waar die zit. Dit komt vaker voor bij andere merken. Daarom hebben we de unit nieuw besteld.

 

Eindinspectie

Na het monteren van de nieuwe unit werkt alles weer zoals het moet. We hebben de auto weer in zijn geheel opgebouwd.

Volvo XC60: Mag ik naar binnen?

Metingen aan de Remote Key Controler. Het LIN-bus signaal zoals afgebeeld zien we niet altijd.

Het verlengen van een van de antennes