Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat het ABS-lampje aan gaat, het DSTC lampje brandt en er is een melding in beeld. De melding die in beeld staat is vertaald de volgende melding: anti skid service required. De auto komt uit Zweden dus de melding staat nog in het Zweeds.
Er is al het een en ander aan de auto gedaan om de storing op te lossen, helaas is dit tot op heden nog niet gelukt. Wat er gedaan is, is dat de ABS-pomp op is gestuurd naar een extern bedrijf voor een reparatie, er was geen defect aan toch hebben ze de pomp laten reviseren om het zeker te weten. Hierna zijn wij gebeld voor de diagnose.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren. Als we de auto starten krijgen we inderdaad de meldingen in het display te zien. Hierna zijn we de auto uit gaan lezen. Er staan 6 foutcodes in de auto:
Erg veel foutcodes die te maken hebben met de ABS-regeling of DSTC-regeling. Op de laatste 2 na heeft elke foutcode hiermee te maken. We hebben ervoor gekozen eerst wat live waardes te kijken. Er stonden wat zaken in die niet helemaal overeenkwamen. De meest opvallende was de stuurhoeksensor. Deze geeft een vaste waarde van -9 graden. Deze blijft vast erin staan. Dit is opvallend aangezien de sensor met 2 waardes werkt. Een precieze sensor en een algemene sensor. Vaak is het zo dat een van de twee het niet doet maar nu werkt er niets. Met je wielen recht doet de precieze sensor nog niets. Tot ongeveer 15º draaiing van het stuur wordt alleen het signaal van de grove sensor gebruikt. Daarna wordt het signaal van de precieze sensor gebruikt. Hieraan kan je ook afleiden welke sensor de fout geeft: als je de auto start met de wielen recht, en je krijgt geen fout bij het starten, maar zodra je het stuur ook maar iets draait en de fout verschijnt op de DIM, dan zit het vermoedelijk in de grove sensor.
Als je meer moet draaien dan weet je dus dat 't vermoedelijk aan de precieze sensor ligt.
De ervaring leert dat de fout meestal optreedt bij het draaien naar links, vanuit de middenstand.
Nu doet hij het echter direct al. We hebben met de oscilloscoop de sensor doorgemeten. De voedingen en massa naar de stuurhoeksensor zijn in orde. Deze voeding stuurt ook de hendels aan en al het andere wat op het stuur zit dus hierdoor konden we al weten dat deze werkte. Dit geldt ook voor de massa. De signaaldraad geeft echter geen enkel signaal.
We hebben de sensor uit elkaar gehaald maar we vinden daarin niets van een sensor. Het lijkt erop dat er ergens in de configuratie wat fout gaat. Of de auto heeft origineel geen stuurhoeksensor en het klopt niet dat de auto DSTC heeft of de auto heeft wel deze systemen en de stuurhoeksensor ontbreekt.
Na overleg en de configuratie te hebben gecontroleerd kwamen we erachter dat de auto wel degelijk alle systemen heeft maar er een verkeerde stuurhoeksensor in zit. Vermoedelijk is deze tijdens het exportproces gewisseld met een auto die het nodig had en is een verkeerde hierin gezet. In overleg met de klant gaan we deze sensor bestellen.
Na montage sensor
We hebben de sensor gemonteerd in de auto en ingeleerd. Na het inleren bleef er steeds een foutcode terugkomen. Dit was de volgende foutcode:
0050 BCM-0050 Apparaat sturing; Onjuist signaal
Deze foutcode betekend in de praktijk vaak dat de ABS-pomp gereviseerd of vervangen moet worden. Dit is echter al gedaan voordat de auto bij ons terecht kwam, daarom lijkt dit niet waarschijnlijk. We zijn daarom de stekker van de ABS-pomp gaan controleren. Of hier alle signalen binnen komen en als er iets niet binnenkomt waar dat dan aan ligt.
Het communicatiesignaal van de pomp met de rest van de auto.
De signalen per stekkerpen bleken te kloppen. Elk signaal komt goed en ongestoord binnen. Het kan namelijk ook nog zijn dat het signaal gestoord wordt waardoor de ABS-pomp in de war raakt. Dit gebeurt vaak bij een defecte ABS-sensor dat er een gestoord signaal binnen komt.
Hiermee hebben we vastgesteld dat het probleem van deze foutcode in de ABS-unit zit. Ons advies is deze opnieuw op te sturen naar de eerdere reparateur, wij kunnen deze units niet repareren. Er lijkt iets mis te zijn gegaan met de vorige reparatie.
Na reparatie ABS-unit
Na de reparatie hebben we de ABS-unit weer teruggekregen. Er zat volgens de reparateur nu wel een fout in. Deze is gerepareerd en hierna hebben wij deze weer gemonteerd.
Na demontage waren de storingslampjes weg, we hebben de foutcodes gereset en de pomp goed ingeleerd samen met de stuurhoeksensor. Dit omdat het opnieuw op elkaar afgesteld moet worden. Hierna hebben we een proefrit gemaakt maar de fouten blijven weg. De storing is hiermee opgelost, wat begon als een onjuiste stuurhoeksensor of eigenlijk het gebrek daaraan, monde uit door externe oorzaken als een lastige storing.