Startsituatie
De auto is bij ons gebracht met de klacht dat de koppelingspositiesensor op storing bleef gaan. Deze is ondertussen al 3x vervangen door een nieuw origineel exemplaar maar de fout blijft maar terugkomen. De reden hiervoor lijkt niet te zijn dat de sensor opnieuw kapot blijft gaan aangezien de tijd ertussen te kort is daarvoor.
Start diagnose
We hebben de auto uitgelezen en zien dat er een foutcode aanwezig is. Dit is de volgende code:
930C Koppelingspedaalstandsensor Onjuist signaal
We hebben de oscilloscoop aangesloten en zijn tegelijkertijd live gaan meten aan de koppelingssensor en met de testkast de live waardes gaan bekijken. De sensor beweegt de eerste 55% goed daarna zit er alleen een sprong van 55 naar 100%. Dit lijkt niet helemaal te kloppen.
Hier is de sprong die we zien in de live waarde ook goed te zien in de PicoScope meting.
We hebben de sensor opengemaakt en zien dat de loper niet altijd contact heeft met de weerstandsbaan waardoor hij ineens deze sprong zou kunnen maken. We hebben de borstels wat bijgebogen en de sensor opnieuw gemonteerd. Hierna meten we wel het goede signaal. Echter zou het vreemd zijn als dit het probleem is wat de vorige sensoren ook hadden. We vermoeden dat er meer aan de hand is. Toen we eenmaal de bekabeling zijn gaan bewegen zagen we dat het signaal wegviel als we de kabels bewegen ter hoogte van het doorvoerrubber. We hebben de kabels vervangen vanaf ECU naar koppelingssensor waarmee dit probleem opgelost is.