Start situatie

De klant heeft de auto een aantal maanden geleden weg gebracht. Het verhaal begon er mee dat de auto een hoog motoroliepeil had. Hierop heeft de klant de injectoren laten controleren. Tijdens de controle bleek dat er 2 injectoren versleten waren, deze zijn vervangen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de oorzaak voor het hoge motoroliepeil opgelost was.

 

Maar helaas waren niet alle problemen opgelost. De klant kreeg, net voor het vervangen van de injectoren, de storing dat zijn roetfilter dicht zat. Doordat de auto te veel heeft ingespoten door lekkende injectoren, er kwam door de lekkage meer diesel in de cilinderruimte dan berekend was, kreeg de auto daardoor ook meer roet uitstoot. Roet komt van onverbrande diesel, als er meer diesel in de cilinderruimte komt als gepland dan kan niet alles verbrand worden. Normaal ontstaat er bij een diesel al roet, dat wordt nu alleen maar erger. Door het teveel aan roet zat het roetfilter nu dicht. De klant had net veel geld uitgegeven aan de nieuwe injectoren, dus weer bijna 1000 euro uitgeven aan een roetfilter zag hij niet zitten. Tot hij de tip kreeg het roetfilter uit te laten schrijven zodat deze niet meer mee doet in de software. Hij hoefde dan alleen maar de oude roetfilter open te maken, zodat het een open pijp wordt en alle problemen zijn opgelost.

Na dat dit is gedaan reed de klant weg en kreeg hij eens storing dat zijn EGR doorstroming niet goed zou zijn, voor het uit programmeren van het roetfilter is deze melding nooit geweest. De klant is teruggegaan en met software hebben ze de EGR nagebootst hieruit bleek dat de EGR kapot was volgens het bedrijf waar ze de roetfilter uit hebben geschreven.

 

Na het vervangen van de EGR-klep bleef het probleem, hier op volgend is de elektronica van de EGR-klep vervangen. Daarnaast is er ook een nieuwe tempratuur sensor ingezet van het roetfilter en is er een intercooler slang vervangen. Dit heeft er nog niet voor gezorgd dat de storing opgelost is. Uit nood heeft de klant de kabelboom opengesneden om te zien of er ergens een onderbreking zat. Deze is niet gevonden en daarom zijn wij gebeld voor de diagnose.

 

Start diagnose

Om de diagnose vanaf 0 te beginnen zijn wij begonnen met uitlezen.

Tijdens het uitlezen kwamen er een groot aantal storingen naar voren. Later bleek dat dit kwam omdat de auto op contact is gezet met losse stekkers.

Om vers te beginnen hebben we deze storingen verwijderd en zijn we gaan controleren welke codes er op dit moment terugkomen. Tijdens onze diagnose kwam er geen enkele code terug. Om zeker te zijn dat de vervangingsprocedure van de EGR-klep correct uitgevoerd is hebben we de nul waarde van de EGR-klep ingeleerd. Dit moet altijd gedaan worden na het vervangen van de klep. Nu we zeker waren dat dit gedeelte van de auto helemaal in orde is zijn we metingen gaan verrichten.

 

We zijn begonnen met live data te meten van de motor tijdens stationair lopen. Dit zat allemaal binnen zijn waardes en toen de motor op tempratuur was zijn we de waardes gaan vergelijken op toeren, ook hier bleven de waardes kloppen. Om zeker te zijn dat de aansturing van de EGR-klep in orde is zijn we deze met de oscilloscoop gaan meten. Zowel de voeding en de massa tijdens het aansturen van de motor, te zien op afbeelding 1, als de sensoren te zien op afbeelding 2. Zo weet je zeker dat de aansturing er is vanuit de PCM en dat de beweging ook geregistreerd wordt.

 

Oorzaak

De oorzaak van de storing is het uit programmeren van het roetfilter. Doordat het roetfilter weg is stromen de uitlaatgassen makkelijker weg, er is minder tegendruk. Door dat er minder tegendruk is wordt er minder EGR gepakt als verwacht, deze wordt namelijk gepakt uit de uitlaat. Daar geeft de auto storingen op.

 

Er zijn 2 oplossingen en de 1ste is het terug monteren van een roetfilter en de software weer origineel laten zetten. Dit is de beste optie maar ook de meest prijzige.

De 2de optie is de EGR uit te schrijven en de inspuitsoftware aan te passen. Dit heeft niet de voorkeur maar is wel goedkoper.

De klant heeft er voor gekozen om voor de eerste optie te gaan. Dit was iets prijziger maar zorgt er wel voor dat de auto helemaal in orde is. Na het monteren van een roetfilter en de software weer terug te hebben gezet rijdt de auto weer als nieuw. 

Volvo V70: Hardware of software

Afbeelding: 1 de blauwe lijn is de 12V voeding en de rode lijn de massa, beide gemeten tegenover massa.

Afbeelding 2: de rode lijn is de aansturing van de verstelling die geregeld wordt met een duty-cylcle de blauwe lijn is de sensor die de beweging registreert en doorgeeft aan de PCM.