Startsituatie

Deze auto had een kapotte voorruitcamera deze heeft de klant zelf vervangen voor een gebruikt exemplaar. Ons is gevraagd deze in te leren en te kalibreren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de camera eerst in willen leren, deze functie wordt eerst constant geblokkeerd. Dit lijkt ons te komen door een onderbreking in de camera verwarming die in de voorruit zit. We hebben dit na overleg losgekoppeld en vervangen door een soort gelijke weerstand om dit over te slaan. Hierdoor zal de camera in de ochtend bij vocht sneller wat klachten geven omdat hij geen beeld heeft, maar dit gaat over zodra de vocht weg is. Om het definitief op te lossen moet de voorruit vervangen worden, voor nu is dit een prima oplossing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de regel apparaten die niet up to date waren geüpdatet om zo de procedure op de camera af te kunnen maken.

 

Hierna gaat hij nog meerdere keren in CAN-bus storing. We hebben de camera verwarmd om zo contacten te herstellen aangezien vocht vaak een probleem is bij tweedehands onderdelen. Hierna hebben we de inleerprocedure kunnen afmaken.

 

Kalibratie

Tijdens de kalibratie moet je 5 tot 15 minuten rijden met een snelheid van minimaal 60 km/h, maar het liefst rond de 80 km/h. Ook moesten er tijdens die rit een aantal objecten weergenomen worden zoals; wegbelijning, borden, vangrail en bomen. Maar daar zat niet de valkuil, deze zat erin dat tijdens die rit een afstand gehouden moet worden tot je voorligger van 10 autolengtes. En tja, dat is lastig te doen tegenwoordig. De snelweg valt af want iedereen haalt je in en komt weer voor je neus binnen die 10 autolengtes. Ook B-wegen vallen af doordat hier hetzelfde gebeurt en er vaak geremd wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze procedure mislukt meerdere keren door een CAN-bus storing. We hebben daarom gemeten wat er gebeurt. De lokale CAN-bus van de veiligheidssystemen geven fouten. De kalibratie wordt daarom niet voltooit. De Camera zal vervangen moeten worden, de auto staat nog in kalibratie modus (deze wordt pas uitgezet als hij voltooit is, dus met een beetje geluk als de camera niet in storing gaat zal hij deze nog ooit afsluiten echter zal hij wel foutcodes blijven geven om de zoveel tijd aangezien de camera niet goed is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het mailtje van wat er aan de hand was met de oude camera hebben we van twee een gemaakt daardoor zijn de CAN-bus fouten verdwenen. Echter wil het kalibreren nog niet lukken.

 

Onze verwachting is dat de Camera zal vervangen moeten worden, de auto staat nog in kalibratie modus (deze wordt pas uitgezet als hij voltooit is), we verwachten dat er in de lens/camera van de ‘nieuwe’ een probleem zit waardoor de kalibratie niet voltooid wordt. Er zit in ieder geval geen foutcode meer in.

 

Na vervangen van de camera was het probleem opgelost.

Volvo V60 Twin Engine: Camera problemen