Volvo V40 Cross country T5: Communicatie

Startsituatie

De Volvo is naar ons gekomen met een storing. De auto zou het goed doen als de muziek uit staat, maar zodra de muziek aangezet wordt dan komen er veel storingen in het dashboard.

 

De storing is ineens begonnen. Er zijn recent geen reparaties uitgevoerd en de auto heeft nooit schade gehad. Wel is de auto niet meer origineel, de auto is gechipt en heeft wat aanpassingen gehad zoals een andere intercooler en injectoren. De auto rijdt hier al 2 jaar mee rond, de klacht is nu sinds 2 maanden aanwezig.

 

De auto is uitgelezen met een Volvo testkast. Er zijn hierbij geen foutcodes gevonden. Waarom de lampjes gaan branden is niet duidelijk. Volgens de klant kan het ook zo maar weg zijn zolang de radio maar uitblijft. De auto is bij ons gebracht voor onderzoek naar dit probleem.


Start diagnose

We hebben de auto eerst uitgelezen en gekeken wat voor fouten erin staan, in totaal komen we uit op 40 foutcodes. De foutcodes die erin staan zijn bijna allemaal communicatiefouten. Deze fouten komen in heel veel verschillende modules terug.

 

Hierna zijn we een proefrit gaan maken en de fouten gewist voordat we vertrokken. We hebben de radio uitgelaten en een stuk gereden, niks aan te merken en geen storingen in het display. Vervolgens tussendoor uitgelezen, maar de fouten stonden er allemaal alweer in.

 

Hierna hebben we de fouten nog een keer gewist en zijn we gaan rijden en de radio ingeschakeld, ook nu was er niks te merken en geen fouten in het display. Maar met het uitlezen ook weer veel fouten aanwezig. Net voordat we terugkomen springen er ineens heel veel fouten in het display, nu kunnen we de auto ook niet meer uitlezen. We hebben de auto afgezet en vervolgens proberen opnieuw te starten. Maar de auto wil niet meer starten, ook gaat de auto niet van slot of op slot.

 

Toen we terug waren hebben we hem binnengeduwd en zijn begonnen met het meten van het CAN-bus signaal, deze is verstoord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Te zien is het gemeten CAN-bus signaal en rechts hoe we de meting hebben uitgevoerd.

 

Ook hebben we in en rondom de auto gecontroleerd op eventuele schade die de auto heeft gehad, of er ergens vocht naar binnen is gekomen. Maar dit is allemaal niet het geval, de auto is van binnen niet vochtig en er is geen schade verleden te zien of aanwezig geweest volgens de klant.

 

We zijn de stekkers van de motorcomputer gaan controleren, hieraan is niks te zien. De reden dat we dit gedaan hebben is omdat de auto gechipt is. Bij sommige fabrikanten die de chiptuning uitvoeren moet de computer open. Als dit niet goed uitgevoerd is en er vocht in kan komen zie je dit in de stekker. Ook zijn we de stekker van de ABS gaan controleren en ook hier is niks aan te zien en de stekker van de automaatbak. Aangezien er onder de motorkap veel werk is uitgevoerd hadden we verwacht dat er hier ergens een onderdeel zit die het CAN-bus signaal verstoort

 

Het CAN-bus systeem is het communicatiesysteem waarmee de auto communiceert met zijn regelapparaten. Elk groot onderdeel heeft zijn eigen regelapparaat/computer en deze communiceren met elkaar over dezelfde 2 draden. Als er ergens in een regelapparaat iets misgaat dan heeft elk regelapparaat hier last van aangezien ze allemaal het niet kloppende bericht zien of door het kapotte regelapparaat aan massa worden gelegd.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De stekkers die we gecontroleerd hebben. Allemaal netjes vochtvrij.

 

Daarnaast hebben we de BCM losgehaald en gecontroleerd op vocht, ook hier was niks aan te zien. Geen vocht aangetroffen of beschadigde componenten. Ook hebben we de stekker gecontroleerd of deze vochtig is of corrosie heeft, maar dit is allemaal het niet het geval.

 

Deze controle hebben we uitgevoerd aangezien we uit ervaring weten dat deze wel eens stuk willen gaan. Meestal komt dit door vocht of een beschadiging.

 

 

 

 

 









 

 

 

 

 


 

De opengemaakte BCM

 

Nu kwamen we op het punt dat we niet goed wisten hoe we verder moesten. De meest standaard zaken zijn gecontroleerd echter blijven de problemen aanwezig. We hebben geen duidelijke aanknopingspunten. En heel de auto uit elkaar gaan halen om elk regelapparaat fysiek te gaan checken gaat te veel tijd kosten. Daarom nemen we opnieuw met de klant contact op.

 

Deze gaf aan na een aantal vragen dat er toch wat opvallends was gebeurd, de dag dat de storing erin kwam was er een blikje drinken in de middenconsole omgevallen. Het drinken is opgeruimd maar kort hierop begonnen wel de problemen. We vermoedend dat dit de oorzaak is geweest.

Hierop hebben wij het middenconsole gedemonteerd en onder de bekerhouder zat de schakelunit. Deze hebben we losgehaald om te kijken of hier sprake is van vochtschade, en toen we het los hadden liggen zagen we op de onderkant van het printplaatje dat er vocht zit en ook plakte het. De printplaat maakte kortsluiting. Deze unit is ook doormiddel van CAN-bus verbonden met de rest van de auto. Met de stekker los van de unit was het signaal op de CAN-bus zoals hij moest zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het CAN-bus signaal zoals deze moet zijn.

 

 

 

''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


De gedemonteerde schakelunit.

Op de foto’s hieronder is de printplaat te zien, deze hebben wij helemaal gereinigd en vervolgens zijn we weer gaan testen. Dit bleek nog niet de oplossing. Er was wat kortsluiting ontstaan op de printplaat tussen componenten. We hebben deze los vervangen en zijn toen opnieuw gaan testen. Hierna was alles in orde. We hebben een stuk gereden om te kijken of er storingen terugkwamen of dat er storingen in het display verschenen. Dit was verder de hele proefrit goed gebleven, het knoeien van het blikje drinken heeft ervoor gezorgd dat er allerlei fouten verschenen.
Vervolgens hebben we alles weer netjes terug gemonteerd.