Startsituatie

De auto is binnengekomen met de vraag om de injectoren te controleren. De auto loopt niet erg strak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben gemeten met de oscilloscoop en merken dat de injectoren stuk voor stuk enorm vervuild zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben ook de lage en hoge druk gemeten. Dit omdat de auto ook fouten hierop zet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De druk is allesbehalve constant.

 

We hebben alles losgemaakt en alles zit dicht gekoekt met roet of zwart spul in het brandstofsysteem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor 2 injectoren was reinigen voldoende, voor 2 andere heeft dit niet geholpen, die lekte daarna volledig door. Deze hebben we vervangen voor andere. Dit verklaart nog niet de zwarte smurrie uit de brandstofleidingen. En de extreem hoge druk die aan de lange drukzijde van de brandstof stond, bij het losmaken van een leiding was er een explosie van brandstof zo leek het. Het lijkt erop dat er iets dicht zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De troep die we uit het brandstofsysteem hebben gehaald.

 

We hebben de hogedrukpomp daarom ook gereinigd, dit wouden we ook bij de lage drukpomp doen echter moet heel de tank hiervoor los. We hebben gekozen dit niet te doen aangezien we aan de minder frisse geluiden al horen dat deze vervangen moet worden. Dit lijkt ons slimmer om in een keer te doen dan tijd te verdoen om alles te reinigen.

 

De oorzaak van de zwarte smurrie en hoge druk was de brandstofleiding/slang die loopt van auto naar motor. Dit is een klikleiding welke vanbinnen vergaan was.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is dezelfde als mini, peugeot en bmw gebruikt en hebben wij op voorraad liggen deze hebben we direct gemonteerd. Dit is een direct gevolg van het gebruik van E10 brandstof. Zeker als een auto weinig rijdt is dit niet aan te raden.

 

Opnieuw problemen

De auto heeft na de reparaties weer problemen gekregen. Er stond de volgende fout in:

 

  • P008A21 Druk lagedrukbrandstofsysteem - te laag, Algemene signaalstoringen, Signaal te laag

 

Door de klant was ook een lambdasonde fout uitgelezen, deze hebben wij alleen niet gezien. We zijn een proefrit gaan maken met daarop live de Brandstofdruk (laag) gemeten en de short en long term fuel trim. De short en long term fuel trim was wat aan de arme kant maar niet extreem. De brandstofdruk was wel wat wisselend. We kregen de fout er tijdens onze proefrit niet in maar de wisselende brandstofdruk is niet goed.

 

We denken toch aan achtergebleven vuil aangezien de klacht anders niet te verklaren is. De slangen zijn nieuw, pomp is nieuw (lage druk) en de injectoren zijn 2 nieuwe ingekomen en de andere 2 waren na reiniging in orde. We hebben de aanvoer bij de hogedruk pomp losgemaakt en zien hier toch weer vuil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De hogedrukpomp hebben we gereinigd in het ultrasoonbad, de rest hebben we eerst met lucht doorgespoten en daarna laten doorlopen. Er kwam nog best wat vuil vanaf maar uiteindelijk blijven we nu schone brandstof krijgen. Na het reinigen zijn we opnieuw gaan rijden. De auto geeft nu geen fouten en de brandstofdruk, nog veel belangrijker, blijft constant.

Volvo V40: Slechte motorloop