Volvo C70: Het dak eraf!

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht om het open dak af te laten stellen. Deze beweegt niet meer. Voor deze klacht heeft hij bij de Volvo dealer gestaan welke er niet uit zijn gekomen. De klant heeft zelf diagnose aan de auto gesteld en heeft opgemerkt dat er een plastic behuizing van het vang oog waar de achterzijde van het dak invalt afgebroken is. Hierdoor blijft de sensor op een verkeerde stand staan en werkt het dak niet. De klant heeft deze onderdelen laten 3d printen en zelf alles gemonteerd.

 

Ons is gevraagd het dak af te stellen/werkend te maken.

 

Start diagnose

Cabriodaken is toch wel een vak apart, het heeft zoveel voorwaarden waar het aan moet voldoen en het afstellen is vaak ook erg lastig. Elk merk heeft ook weer zijn eigen manier van afstellen we hebben deze daken al wel eens vaker afgesteld maar het blijft een lastige klus. We vinden dit echter wel een van de leukere klussen om te doen!

 

We hebben het dak eerst gecontroleerd, aangezien wij de reparatie niet uit hebben gevoerd willen we zeker weten dat alles op de juiste plek zit en goed gemonteerd is. Bij de controle viel op dat van een van de stalen frames die het dak achter opvangen en de afdekplaat van het dak laten bewegen gescheurd is. Het zal geen direct effent hebben maar zorgt voor extra speling en kan in de toekomst voor problemen zorgen. Ons advies is daarom wel deze te vervangen voordat we gaan afstellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om het dak af te gaan stellen moet hij handmatig naar beneden geklapt worden en vanaf beneden ga je standen inleren. We doen dit met de live waardes aan zodat we kunnen zien of de sensoren het volledige bereik aankunnen. Het lijkt eerste instantie goed te gaan. Als we echter bij de 8ste stap aankomen waarbij het dak omhooggaat om volledig te gaan sluiten slaat hij ineens stil. Dit komt doordat het signaal van de positie van de linker motor wegvalt. Deze potentiometer, waarmee hij positie meet is op dit punt stuk. Hij kan alles daarvoor en alles daarna meten maar dit stukje niet hierdoor zal het dak altijd stoppen op dit punt. Het dak is hierdoor niet in te leren.

 

We kunnen deze motor repareren waarna we het dak opnieuw in moeten leren. We konden op dit moment verder geen afwijkingen vinden maar kunnen niets garanderen tot we de procedure af hebben kunnen maken.

 

Eerst zal het slot wat we al eerder hebben ontdekt vervangen moeten worden. Dit gaat de klant zelf doen waarna we het dak weer gaan afstellen.

 

Reparatie motor

We hebben de linker motor gerepareerd waarna we de procedure opnieuw uit zijn gaan voeren. De procedure konden we echter niet compleet maken. Het dak bleef op bepaalde plekken haken waarbij er geen beweging mogelijk was. Het mechanisme was met de hand op dat moment wel verder te duwen. We dachten eerste instantie dat het aan de testkast lag daarom hebben we met een andere testkast geprobeerd dit maakte echter ook geen verschil. Waardoor hij bleef haken was onduidelijk, mechanisch zat hij niet klem maar elektrisch ging hij niet verder. We zijn alle sensoren gaan controleren met de oscilloscoop deze leken allemaal te werken. We konden geen enkel punt vinden waarop we een signaal vonden wat niet werkt. Met de foutcodes konden we ook niet de juiste sensor herleiden dit was helaas nog niet mogelijk met dit type auto.

 

Wat we echter niet hadden kunnen bedenken is dat de motor die de voorste helft van het dak moet vastpinnen beweegt kort daarvoor ook al, dit doet hij om zeker te weten dat hij straks kan bewegen zodat het dak niet half open hoeft te blijven omdat die motor het niet doet. Deze motor zat vast, dit kwam doordat een koper busje kapot was die de as moet centreren. Doordat deze as nu niet gecentreerd was ging deze krom en haakte deze vast. We hebben een nieuwe lager bus gedraaid van koper.  Hierna hebben we het dak open en dicht kunnen doen en netjes kunnen afstellen.

Hierbij het frame met de scheur erin.