Volvo 480ES: Technische topstaat

Startsituatie

Op zoek naar een bijzondere auto die over een aantal jaar wat meer waard is. Iedereen die met auto’s werkt krijgt deze vraag vast wel eens gesteld of stelt hem zelf. Wat moet je dan kopen. Wij hadden hier wel een idee over, een auto die nu nog erg weinig waard is maar aan het opkomen is. Een auto die in Nederland is gemaakt, een bijzonder uiterlijk heeft en je niet vaak ziet rijden. Geen Daf, maar een Volvo. De 480 gemaakt in Born. De auto die we gevonden hebben was een 2.0 uit 1995, het laatste jaar dat ze gemaakt werden. Het type is een ES welke origineel in Nederland geleverd is, in een mooie groene kleur. Vanbinnen was de auto ook mooi uitgevoerd met half leer en een nette kilometerstand van 137.000 km met NAP. De auto is de afgelopen 15 jaar Rotterdam niet uit geweest dus helaas de bekende gebruikerssporen van een stadsauto.

 

De auto zou klaar zijn voor de APK bij aankoop, dit viel echter wat tegen in de praktijk. Maar gelukkig was hier al rekening mee gehouden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagnose

Tijdens de proefrit merken we twee dingen, de auto remt bijna niet. Hij heeft goede pedaaldruk, maar geen enkele vertraging. En het stuur staat scheef. De auto moet uitgelijnd worden. Kleine dingen kunnen natuurlijk altijd voorkomen, de auto had ook al lang stilgestaan. 

 

Maar daar hield het niet op. Eenmaal op de brug merkte we diverse dingen op, zo was het onderhoud al erg lang niet gedaan. We hebben het onderhoud helemaal aangepakt van deze auto en diverse afdichtingen vervangen om het motorblok weer compleet lekkage vrij te maken.

 

Ook de uitlaat hebben we hersteld, de einddemper vervangen en de rest van de uitlaat nieuwe stukken ingezet. Dit hebben we gedaan omdat het erg lastig is onderdelen aan te komen voor Volvo 480’s. We hebben veel gebruikte delen moeten halen of zelf na moeten maken. Reservedelen is een groot probleem van deze auto’s. Dit merkte we ook bij de koppeling die niet meer te leverbaar is. We hebben daarom de bestaande koppeling laten reviseren. Iets wat je normaal niet zou verwachten bij een ‘normale auto’ zoals een Volvo.

 

Alles wat we wel hebben kunnen vinden hebben we dan ook vervangen, van schokbrekers tot de kapjes die in de gordel vangers zitten.

 

Wat hebben we allemaal gedaan:

  • APK
  • Uitlijnen
  • Remvloeistof vervangen
  • Bekabeling achterklep vervangen
  • Gasdempers achterklep vervangen
  • Zijlicht glaasjes rubber vervangen
  • Bekabeling after-market speakers verwijderd en de overige bekabeling netjes gemaakt.
  • Kofferbak bekleding monteren
  • Ventilatierooster langs radio v.v.
  • Deurpanelen netjes maken
  • Radio netjes aansluiten
  • Km Teller reparatie
  • Stoelframe reparatie
  • Leer herstellen bestuurderstoel, de rest poetsen
  • Koplampglas rechtsvoor vervangen
  • Ventilator knopje vervangen
  • Deurvanger linksvoor vervangen
  • Deurvanger rechtsvoor netjes monteren
  • Koplampmotor linksvoor vervangen
  • Antenne repareren
  • Ventilatierooster bijrijder vervangen
  • Interieur poetsen
  • Koelslang bij oliefilter slecht, vervangen
  • Olieservice
  • Brandstoffilter vervangen
  • Bougies
  • Bougiekabels
  • Rotor vervangen
  • Bekabeling dynamo opnieuw monteren
  • Luchtfilter vervangen
  • Vocht in grootlicht
  • Mistlampen slecht
  • Stadslichten vervangen
  • Dynamoriem vervangen
  • Bekabeling niveausensor ruitensproeier vervangen
  • Stabilisator stangen rondom vervangen
  • As-hoes LV en RV buitenzijde vervangen
  • Binnenste homokineet links vervangen
  • Remslangen voorzijde vervangen
  • Remschijven en remblokken voorzijde vervangen
  • Schokdempers achter vervangen
  • Achter demper vervangen
  • Onderzijde motor reinigen
  • Olie keering van oliepomp vervangen
  • Gordelvanger plastic vervangen
  • Achterlichten vervangen
  • Distributie vervangen
  • Waterpomp vervangen
  • Keerring nokkenas vervangen
  • Keerring krukas vervangen (beide zijden)
  • Stuurkogels links en rechts vervangen
  • Multiriem set vervangen
  • Brandstofslangen vervangen
  • Fuseekogels rondom vervangen
  • Koelvloeistof flushen
  • Olie vervangen
  • koelpijp achter dynamo vervangen
  • Bestuurdersdeur scharnier opnieuw in de auto lassen
  • Uitlaat opknappen
  • Brandstofpomp vervangen
  • Versnellingsbakolie vervangen
  • Lampje lichtherkenning vervangen
  • Stoelhouder vervangen
  • Koppeling revisie

 

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat er nu weer een nette Volvo 480 op de weg is. Een auto technisch in topstaat! Een auto die het verkeer weer wat opvrolijkt in plaats van de zoveelste grijze leaseauto.