Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de centrale vergrendeling niet altijd werkt. De auto reageert niet op de sleutel en ook niet op het knopje in de auto. De frequentie waarin het gebeurt is steeds groter geworden.
De auto heeft schade gehad aan de voorzijde, dit is echter al een tijd geleden en hierna waren er ook geen problemen. Ook is het instrumentenpaneel vervangen in de auto maar ook hierna heeft hij gewoon nog een tijd probleemloos gewerkt.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Er staan een groot aantal fouten in:
Alles slaat dus terug op de vergrendeling. Het lijkt erop dat de vergrendelingstoestand niet te bepalen is door de auto. We hebben om te beginnen de bekabeling gecontroleerd in de harmonica hoezen die bij elk portier aanwezig zijn. Deze breken vaak waardoor je soortgelijke problemen krijgt. Deze zijn allemaal in orde. Hierna zijn we naar de module gaan kijken waarin het geregeld wordt. Dit doen we doordat we op diverse plekken bij de bestuurder wat roestschade zien van plekken waar vocht heeft gezeten, bij de bestuurder zit ook de module.
We hebben de module losgemaakt en los gecontroleerd. Deze werkt ook zoals het moet. Het zit dus waarschijnlijk in een van de sloten. Als deze positie niet goed bepaald wordt krijg je ook soortgelijk fouten. Door het lastige demonteren van de deurpanelen bij deze auto’s beginnen we bij de bestuurdersdeur aangezien deze door het vele gebruik waarschijnlijk de grootste kanshebber is om defect te zijn.
We hebben hem losgemaakt en getest en deze werkt inderdaad niet zoals het moet. Niet altijd registreert hij dicht te zijn. Het slot hebben we opengemaakt, gereinigd en de microschakelaars weer gangbaar gemaakt. Na alles in elkaar te hebben gezet werkt alles zoals het moet.
Toch weer problemen
we dachten na de reparatie van het deurslot dat het probleem opgelost zou zijn. We hebben hem meerdere keren getest en hij bleef het daarbij goed doen. Echter heeft de klant na een paar weken contact met ons gehad omdat het opnieuw niet zou werken. Gezien de metingen van de vorige keer gingen we ervan uit dat het in de portierschakelaar zou zitten. Er is daarom een nieuwe schakelaar gemonteerd echter loste dit ook niets op.
We hebben daarom de meting opnieuw gestart en krijgen eigenlijk maar een foutcode terug:
We hebben eerst wat zaken gecontroleerd als zijnde stekkerverbindingen en dat soort dingen maar dit lijkt allemaal goed te zijn. Ook de vervangen deurschakelaar is netjes gemonteerd. We hebben een basismeting gedaan op de centrale vergrendelingsmodule en alles klopt, de voeding, massa en het lokale signaal.
Dit zijn we maar blijven controleren. We merken dat bij rijden het signaal af en toe wegvalt naar 0V. het lijkt erop dat er een voedingsprobleem is. We zijn de bekabeling gaan controleren en deze is overal in orde, er zijn geen beschadigingen te zien en ook kunnen we hem bewegen zonder dat het signaal wegvalt. We merken op dat het signaal weg valt als we dichter bij de zekeringkast komen. De zekering is echter heel, echter merken we als we hem rustig op en neer bewegen dat we het signaal weg kunnen laten vallen.
Bij controle zien we dat een van de pootjes die de zekering klemt (links langs de groene zekering) gebroken is. Hierdoor staat hij wat open en maakt hij af en toe slecht contact.
Omdat links erlangs leeg was hebben we de zekering hier neer gezet. De zekering voor de centrale vergrendeling zit daarom nu op punt 18 i.p.v. punt 19.