Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat hij af en toe geen vermogen heeft. De klant die hem bracht rijdt zelf vaak op cruise control. Hij kan de klacht merken als hij constant rijdt op de snelweg met een 120 km/h. De auto heeft op dat moment een aanhanger eraan hangen. Als de auto een heuvel op moet kan hij geen vermogen geven. De auto moet dan uit en aangezet worden om weer vermogen te hebben. De auto geeft geen storingsmeldingen of foutcodes.
Daarnaast is de deur niet van binnenuit te openen, dit is kapotgegaan tijdens gebruik. Ook hangt er een stuk bekleding rechtsachter in de bus los. Ook zit er een aanhanger bij, beide bus en aanhanger hebben nu een 7-polige stekker maar de aanhanger heeft qua verlichting meer mogelijkheden en zou eigenlijk een 13-polige stekker moeten hebben.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. Deze is geheel storingsvrij. Hierna zijn we een proefrit gaan maken over de snelweg met de aanhanger eraan. We kunnen hier geen problemen waarnemen. Ons viel wel op dat de auto erg stinkt. Ook zien we dat de waardes van de EGR-klep niet veranderen. Vermoedelijk is deze uitgeschreven.
Vooral dat de auto geen foutcodes geeft bij deze klachten is opvallend. Daarom zijn we de auto gaan controleren. We zien tijdens de controle dat de auto geen roetfilter meer heeft, deze is vervangen door een rechte pijp. Daarnaast krijgen we ook geen fouten als we de stekker van EGR-klep losmaken het bewijs dat deze is uitgeschreven. We hebben het systeem met rook gecontroleerd en zien dat hij rook lekt door de klep heen. Normaal als je hem uitschrijft, wat prima kan bij deze motoren, moet je de EGR ook afdichten dit is echter niet gedaan bij deze motor. Omdat hij doorlekt klopt het mengsel niet en kan hij geen vermogen leveren. De auto gaat dan in een noodloop echter doordat alles is weggeschreven kan hij geen foutcodes zetten. Nadat we hem afgedicht hebben zal de klacht waarschijnlijk wegblijven.
Deur
De deur gaat niet open vanuit binnen. We hebben het deurpaneel gedemonteerd en zien dat in het deurpaneel de houder van de kabel afgebroken is. Aangezien hier eigenlijk een nieuw deurpaneel op moet om dit op te lossen hebben we deze met 2 componentenlijm teruggezet waardoor hij niet meer loskomt. Er was al eerder wat losgehaald aan de afgebroken montageclips te zien en dat een van de montageclips geklemd zat tussen de kabels van de spiegel. Deze zijn hierdoor gebroken en moeten ook vervangen worden.
De losse deurkaart rechts achter kunnen we vastlijmen zodat het er weer netjes uitziet.
Trekhaakstekker
Zowel auto als aanhanger hebben een stekker en kabelboom voor 7-polig. Bij de aanhanger moet deze vervangen worden tot het midden van de aanhanger voor 13-polig om alles aan te sluiten en bij de auto moet de gehele kabelboom vervangen worden voor 13-polig.
Overige zaken
Omdat de auto ook service aangeeft hebben we hem hiervoor ook gecontroleerd. Naast de Olieservice waar hij vermoedelijk aan toe is (geen boekje gevonden) moet het volgende gebeuren aan onderhoud:
Ook zien we dat het koelvloeistofpeil wat aan de lage kant staat, deze moet bijgevuld worden.
De motor lekt wat olie bij de retour van de turbo, hij lekt op de pakking tussen retour en motorblok. Deze pakking moet vervangen worden om de lekkage op te lossen.
Daarnaast zijn de achterste schokdempers versleten, vooral rechtsachter is erg vettig.
Er is een slang onder de motorkap (van het koelvloeistof systeem) aan het doorslijten. Deze is al door de koord laag heen.
De auto heeft diverse lampen kapot (dimlicht LV, Mistlamp rechtsvoor en de kentekenverlichting links). We willen hiervoor steeds de lamp links en recht vervangen.
Het belangrijkste is echter dat de remleiding naar het rechter achterwiel compleet verroest is. als we hier een keer aan bewegen breekt hij af. Hier mag dan ook niet meer mee gereden worden. We willen dan ook gelijk de leiding naar linksachter vervangen, deze is lang niet zo slecht maar zit er al even lang onder en het zou zonde zijn als het volgend jaar opnieuw allemaal los moet.
We hebben alles gerepareerd en de bus is weer terug naar de klant gegaan.
Vervolg diagnose
De auto is tijdens het rijden ineens zonder vermogen gekomen. De auto begon daarbij enorm te roken zowel grijze als zwarte rook. De klant heeft de auto direct uitgezet en wij hebben de auto opgehaald. De auto is verplaatsbaar op eigen kracht maar heeft geen enkel vermogen.
Start diagnose
De auto loopt erg slecht. Hij rookt zoals eerder genoemd enorm en hapert en stottert. Wat er exact aan de hand is, is voor ons onduidelijk. De 2,5L TDI is een pompverstuiver motor. De pompverstuivers van deze motoren staan erom bekend dat ze snel stuk gaan. Ook de nokkenas, welke ook de pompverstuivers aandrijft, staat erom bekend dat deze stuk gaan. Voor beide zaken te controleren moet heel het voorfront gedemonteerd worden. Dit willen we zo veel mogelijk uitstellen daarom gaan we eerst de live waardes kijken.
We hebben de verschillen in opbrengst gecontroleerd per verstuiver en zien vooral de tweede erg afwijken. We hebben het idee dat hier het defect in zit. Het kan ook zijn dat de nokkenas te erg is ingelopen maar dit kunnen we tegelijk testen. Na alles te hebben gedemonteerd zien we dat de nokkenas op de 2de en 4de cilinder iets is ingelopen maar niets wat zo erg is dat hij niet meer kan draaien. Dit is niet de oorzaak. We gaan daarom alle verstuivers demonteren en laten testen.
De verstuiver van de eerste en tweede cilinder hadden te veel opbrengst. Deze hadden een uitwendige lekkage de cilinderruimte in, beide verstuivers waren te herstellen waarna ze alle 5 binnen hun waardes zaten. Omdat de bekabeling ook in de olie zit en deze vaak tegelijk vervangen wordt hebben we deze tegelijk mee besteld aangezien het nu los ligt en anders veel werk is om het later weer op te bouwen.
Nadat we ze terug hebben gekregen en gemonteerd hebben bleef de bus echter slecht lopen. Er leek niet veel te zijn veranderd. We hebben nogmaals gecontroleerd of we alles goed hebben gemonteerd, dit was het geval waarna de bus even op een zijspoor is beland in de werkplaats.
We zijn hierna weer begonnen en zijn begonnen met compressie te meten. Om dat te kunnen bij deze bus moet praktisch alles los aan de voorzijde. Na dit gedaan te hebben zien we dat er weinig compressie is op cilinder 2.
De linkse is van een goede cilinder met bijna 35 bar. De rechtse is van cilinder 2. Deze heeft bijna geen compressie.
Hierop volgend hebben we een cilinder lektest gedaan en zien dat de overdruk uit het carter omhoog geblazen wordt. Daarom hebben we een expert laten komen met een camera om in de cilinderruimte te kunnen kijken. Deze bevestigde onze gedachtes.
Er zit een gat/scheur in de zuiger van cilinder 2.
Deze is vermoedelijk gekomen door de slechte inspuiting van de kapotte verstuiver.
We hebben een nieuw motorblok gemonteerd in deze auto. Hierna rijdt de auto weer probleemloos.