


Startsituatie
We hebben van de klant het volgende ontvangen:
Klacht:
Bus rijdt helemaal prima, maar een keer in de zoveel tijd als die goed warm is, valt de motor uit als je koppeling indrukt of gas loslaat tijdens het rijden. (als je gas blijft geven blijft de bus lopen) Ook met hoge snelheid op de snelweg. Meest voorkomend als je achteruitrijdt. Opdat moment of ervoor of na geeft de bus geen storingen aan, ook niet met VCDS. Tijd gelden 300 km snelweg gereden niks aan de hand. Dag later valt de bus 10 keer uit met werkdag van 4 uur.
Start diagnose
We hebben de klacht eerst proberen te verifiëren met een lange rit over verschillende ondergronden blijft de auto het goed doen. Ook tijdens het achteruitrijden. Hierna zijn we de auto gaan uitlezen aangezien hij niet wil uitvallen.
Er staan de volgende foutcodes in:
Deze foutcodes worden gezet bij een slechte accu (deze is eind 2023 vervangen), slechte dynamo, slechte zekeringen/contacten. Op de bovenste twee foutcodes valt de auto ook uit. We hebben eerst de accu getest. De accu is in orde. Ook de dynamo is in orde en kunnen we een testprogramma laten afronden zonder problemen.
Na alle waarschijnlijkheid een probleem in de zekeringen, iets wat vaker bij Volkswagen voorkomt aangezien deze door trillen waardoor de pootjes open gaan staan en het contact slecht wordt. We hebben ze allemaal nagemeten waarbij we ze ook bewogen hebben, dit maakt geen verschil. Hierbij viel ons oog wel op een massapunt wat gewoon los zat. Als we de auto stationair lieten draaien en dit massapunt bewogen viel hij direct uit. We hebben het massapunt vastgezet en hierna kunnen we hem niet meer laten uitvallen.
Opnieuw problemen
De fout is opnieuw teruggekomen. We hebben de bus daarom teruggekregen en wij krijgen de fout er eerste instantie opnieuw niet in. Als we hem uitlezen staan er geen foutcodes in en we zien ook geen historie van problemen. Bij een globale controle van de auto valt er ook niets op.
We zijn daarom maar gaan rijden met de auto. Na +/- 300 km beginnen de problemen. De auto valt constant uit als hij zijn stationair toerental moet pakken. Op het moment dat we dan de koppeling inhouden, start hij soms op een start stop manier weer op. Er is echter geen peil op te trekken. Daarnaast valt op dat we nog altijd geen foutcodes hebben.
We hebben de software gecontroleerd en zien dat er een lijst met foutcodes uit staat, de EGR uit staat, start stop uitstaat en AdBlue uitstaat. We hebben alles origineel gemaakt met de laatste update en alle stekkers aangesloten en zijn daarna gaan proefrijden.
Al snel kwam het probleem terug met foutcodes deze keer. Er waren plausibiliteit fouten op de gasklep (nadieselklep). De twee Hall sensoren die daar in zitten hadden niet de verwachte waarde ten opzichte van elkaar.
Dit is het signaal als de fout erin zat. Een van de sensoren deed niets. We hebben de gasklep open gemaakt en de Hall sensoren vervangen.
De nieuwe hallsensoren, we hebben beide vervangen.
Hierna hebben we inmiddels 450 km gereden met wisselende omstandigheden, zowel qua weer als wegomstandigheden. De auto doet het perfect.
