Volkswagen Transporter: Noodloop

Startsituatie

De klacht van de klant is dat als de bus boven de 3000 t/min komt hij in noodloop gaat, je geen gas meer kan geven en je hoort de turbo daarvoor en tijdens erg hard blazen.

 

Het verhaal is begonnen nadat er een bout van de verstuivers afgebroken was en daardoor de middelste verstuivers loszaten. Hierop volgend is de bout vervangen en kwam dit probleem naar voren. De verstuivers zijn getest, en goed bevonden, het systeem is geheel gereinigd en de raildruksensor is vervangen. Omdat hier slijpsel in zat is ook de hogedruk pomp vervangen.

 

Daarnaast is de N75 klep vervangen, intercooler is gereinigd en uiteindelijk is de bus nog getest zonder uitlaat maar de klacht blijft hetzelfde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn begonnen met een proefrit. De bus gaat inderdaad boven de 3000 t/min in noodloop. We horen de turbo ook duidelijk blazen. We hebben op het moment geen foutcodes. We zien in de live waardes de turbo piek naar 2,2 bar gaan. Gezien deze tot 2,3 bar mag gaan is dit eigenlijk nog geen probleem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben het inlaat systeem onder rook gezet en zien hem uit de intercooler lekken. Na de intercooler te hebben omzeild met een andere slang zijn we opnieuw gaan rijden. De auto blaast minder maar het probleem boven de 3000 t/min blijft aanwezig. Uit ervaring weten we dat een lekkende EGR-klep ook deze problemen geeft. We hebben hem uit de software geschreven en even dichtgezet. Hierop volgend zijn we opnieuw gaan rijden maar het probleem blijft hetzelfde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de bus terug origineel te hebben gemaakt hebben we een proefrit gemaakt waarbij de VGT-stand en de turbodruk met elkaar vergelijken. Deze loopt uiteen, dit houdt in dat de VGT niet goed beweegt. Dit houdt in dat de turbo of gereviseerd moet worden of vervangen moet worden.

 

Na reparatie

Na reparatie hebben we de auto teruggekregen. De auto gaat nog altijd in noodloop. Het probleem lijkt zich nu zelfs eerder voor te doen. We kregen ook te horen dat het net is alsof de motor op 3 cilinders loopt als de noodloop zich voordoet. Dit hebben we de vorige keer zelf niet gemerkt.

 

We hebben de auto eerst uitgelezen, er zitten 2 foutcodes in:

  • P008800 Brandstof rail-/systeemdruk, Te hoog
  • P029900 Laaddrukregeling, Regelgrens onderschreden

 

We zijn begonnen met de laaddrukregeling fout. Deze zou er niet in moeten zitten aangezien de turbo vervangen is met de intercooler. Tijdens een proefrit merken we direct dat de auto niet meer blaast. Dat is gelukkig opgelost. We hebben de laaddrukregeling gecontroleerd en zien dat deze uiteenloopt met wat we verwachten te meten door de VGT-stand. Het probleem zit hem dus in die ‘nieuwe’ turbo. De afstelling daarvan klopt niet.

We hebben hem met een meetklok afgesteld, hierna de bus een update gegeven (de motorcomputer, deze was beschikbaar) en hierna alles ingeleerd. Omdat het geen originele is hebben we nog wat finetunen aangebracht in de software en hierna rijdt de bus goed als we kijken naar turbodruk en VGT-stand. We krijgen de foutcode van de laaddrukregeling ook niet meer terug.

 

De fout van de brandstofdruk krijgen we wel. De auto gaat dus ook in een soort noodloop. Het is geen werkelijke noodloop maar de auto stopt er bij bepaalde belasting mee, als het gevraagde koppel rond de 200 nm komt stopt de auto met trekken en blijft het toerental en snelheid zakken bij volgas. Als je de koppeling indrukt, het toerental naar stationair laat zakken en dan de koppeling op laat komen nagelt de motor enorm. Dit houdt even aan en hierna pakt de auto weer normaal op tot je terug bij 200 nm komt. Dit wordt bij elke snelheid iets eerder in het toerental.

We hebben wat metingen uitgevoerd en zien dat de injectoren netjes aangestuurd blijven ook als de auto niet meer in toeren stijgt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de brandstofdruk blijft gelijk op het moment van uitvallen. Dit zegt ons dat de injectoren niet inspuiten terwijl ze wel aangestuurd worden.

 

In het filter

We hebben met een camera in het filter gekeken aangezien we verwachten dat er ijzervijlsel in zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het filter zit vol ijzervijlsel, het systeem is dus niet goed gereinigd. Dit zorgt er ook voor dat de injectoren defect zijn.

 

Reparatie advies:

  • Injectoren vervangen 4X
  • Leidingen en slangen vervangen
  • Tank spoelen
  • Hoge druk brandstofpomp vervangen
  • Lage druk brandstofpomp vervangen