Volkswagen Tiguan: Stotteren

Startsituatie

De auto heeft al een langetijd problemen, onder belasting bij warme motor stottert de auto. Met koude motor loopt de auto (inmiddels) goed maar warm stottert hij, hoe hoger de motortemperatuur wordt hoe erger het stotteren wordt.

 

Aan de auto is het volgende gedaan:

  • Motor gereviseerd (kettingset, zuigers al het overige gecontroleerd)
  • Bougies vervangen
  • Bobines vervangen
  • Lagedruk brandstofpomp vervangen
  • Hogedruk brandstofpomp vervangen
  • Injectoren getest
  • Auto heeft onderhoudt gehad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto eerst uit te lezen. Er staan met uitlezen de volgende fouten in:

 

  • P0300:00/00 768:000 Cilinderoverslag herkend
  • P0303:00/00 771:000 Cil. 3 Cilinderoverslag herkend
  • P0304:00/00 772:000 Cil. 4 Cilinderoverslag herkend
  • P0302:00/00 770:000 Cil. 2 Cilinderoverslag herkend
  • P130A:00/04 874:000 Cilinderuitschakeling
  • P0301:00/00 769:000 Cil. 1 Cilinderoverslag herkend

 

Hierna hebben we de auto gestart en zijn we gaan rijden. Met koude motor kunnen we de auto vanuit onderuit doortrekken en doet hij het goed, er zit geen hik in de motor of stotter. Wel hebben we het idee dat de auto wat weinig vermogen heeft, geen enorm verschil maar wat minder als we normaal merken bij deze auto’s. Als hij warm wordt beginnen inderdaad de problemen. We hebben eerst de brandstofdruk gemeten. Als er een injector aan het vervelen is of de brandstofdruk laag is zien we dit terug bij deze meting. Wat we niet zien is als er slechte kwaliteit brandstof gebruikt wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we de vonk gemeten of dit een probleem geeft.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aansturing is goed, echter is de vonk niet helemaal goed, het mengsel lijkt niet te kloppen. Aan de short term fuel trim zien we ook dat deze aan de -10% zit. Het mengsel is dus veel te rijk. Dit kan te veel brandstof betekenen, maar dat is uitgesloten door de metingen, of te weinig lucht. We hebben daarom het inlaatcircuit gecontroleerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze lekkage was de meest duidelijke. Hierna hebben we het systeem verder onder druk gezet met de rookmachine. Ook de aansluitingen op de intercooler lekken en de inlaatslang lekt. Hierdoor kan het mengsel al nooit kloppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we nog met een camera naar de katalysator gekeken. De beelden kunnen we helaas niet meer vinden aangezien er wat mis is gegaan met opslaan maar de katalysator is beschadigt.

Het grootste probleem is echter dat de variabele inlaat klepjes lekken onderling en naar buiten toe lek zijn. Deze klepjes moeten of vervangen worden, of verwijderd worden en daarbij moet er een delete setje gemonteerd worden.

Daarnaast zijn we benieuwd wat er getankt wordt, deze auto’s doen het erg slecht op euro 95.

Ook zit er een probleem bij de riem van de supercharger. Deze zit er niet goed op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast zitten er her en der wat kleine lekkages, hier moet ook naar gekeken worden.

Na oplossen van de bovenstaande punten werkte de auto perfect zoals het moet.