Volkswagen Scirocco: Slechte tuning

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met een probleem. Als de auto goed warm is, en er hard mee gereden wordt komen er na een tijdje problemen. De turbo wordt uitgeschakeld. Er komt geen noodloop. Maar wel de melding turbodruk overschreden. Auto uit en aan. Melding weer weg. Als er een tijdje mee wordt doorgereden dan gebeurt het opnieuw.

 

De auto is niet meer origineel, de turbo is vervangen, intercooler, uitlaat en allerlei kleine aanpassingen. De auto zou rond de 400 pk moeten hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn begonnen met rijden en hebben een tegelijk een log gemaakt van de gegevens. Wat direct opvalt is dat de auto veel te arm loopt. Dit zien we ook terug aan de temperaturen in de motor, deze worden veel te hoog. Wat ook opvalt is hoe slecht hij te rijden is. Er is bijna niet normaal mee te rijden, het is alles of niets. De turbo spoelt erg agressief op en heeft maar een kort bereik. Het lijkt erop alsof de auto een enorm slecht geschreven software map heeft in de ECU.

 

Als we wat door gaat trekken valt ook op dat de turbodruk veel te hoog piekt. Deze piek ligt op de 2600 mBar. Deze ruim 300 mBar te hoog. De piek ligt ook achterin zijn toerenbereik waar hij dit piek vermogen helemaal niet nodig heeft. We zijn de map gaan bekijken om te zien of we gelijk hebben dat hier het probleem in zit.

 

De map is op zijn zachts gezegd slecht geschreven. Hier een paar voorbeeldjes:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temperatuurbegrenzer is weggeschreven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De verstelling staat zo goed als vast bij lage toeren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De begrenzer staat nog altijd aan, de auto wordt begrensd op 400 T/min

 

Het vreemde is echter dit, de auto zou meer als 400 NM koppel hebben. Dit is met de map die wij uitlezen uit de auto niet mogelijk. Of het aan de bank ligt of de run gedaan is met een andere map weten we niet maar deze run hoort niet bij deze auto op dit moment.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat we op dit moment niets aan de map hebben zijn we opnieuw begonnen. We hebben als basis onze eigen stage 2 map gepakt voor dit type motor en daarbij de gemonteerde K04 turbo ingeschreven aangezien deze anders geregeld wordt. Hierna loopt de auto al vele malen beter. Hij is nu eigenlijk goed rijbaar maar je haalt niet het maximale uit de auto wat kan. We hebben afgesproken om naar ons doel te gaan om een goed rijbaar auto te hebben met veel vermogen en niet te gaan naar piekvermogen. Door de koppelcurve zo vlak mogelijk te hebben trekt de auto overal hard en krijgt je niet zo’n ‘springerige’ auto. Aan het einde van de rit zal deze auto ook even snel of zelfs sneller zijn maar hij voelt wat minder snel aan omdat het allemaal niet zo agressief is.

 

We zijn deze map gaan optimaliseren op de testbank waarna we op een vermogen komen van 332,5 pk en 430 nm koppel. Hierna gaan we de tuning nog verder optimaliseren op de straat. De auto is nu een goed rijbare auto met veel vermogen. Paar belangrijke puntjes zijn:
 

  • De auto heeft het volle vermogen pas als de auto op temperatuur is, onder zijn temperatuur heeft hij rond de 280 pk (meer dan voldoende beter ook niet gebruiken met koude motor, maar niet het volle vermogen om de motor te beschermen).
  • In de eerste en tweede versnelling heeft de auto niet het volle vermogen, dit is vooral gedaan om de versnellingsbak te beschermen. Het gereduceerde vermogen wat hij nu heeft in de eerste en tweede versnelling krijgt hij al niet op straat, laat staan als we het volle vormogen geven. De versnellingsbak kan hier niet tegen als je dit wel doet.