Startsituatie
De auto is binnengekomen bij ons met de klacht dat de auto stottert. Het stotteren is vooral merkbaar met warme motor. Als de auto dan belast gereden wordt, tussen de 2000-2500 toeren gaat de auto enorm stoten/bokken en inhouden. Als er dan even van het gas af gegaan wordt en weer erop dan is het over. Het probleem was erger toen er op vakantie in de bergen gereden werd, bergop was het bijna niet te doen. Het probleem is weg als de auto erg hoog in toeren gereden wordt.
Voor het probleem is de ketting al vervangen aangezien deze opgerekt was en is de carterontluchting vervangen. Aangezien de achterkant afgebroken was zijn er veel delen van het blok gedemonteerd om deze terug te vinden. De motor heeft toen vanzelfsprekend ook tegelijk een oliewissel gehad.
Start diagnose
We zijn begonnen met een koude motor. Zo kunnen we het meest duidelijk de verschillen zien tussen warme en koude motor. We starten de diagnose met de auto uit te lezen. Tijdens het uitlezen kregen we twee foutcodes naar voren toe:
De onderste foutcode komt waarschijnlijk door de cilinderoverslag (het stotteren) als hij vaak een cilinderoverslag meet dan zet hij een cilinder uit om deze te beschermen. De eerstvolgende keer dat de auto gestart wordt doet hij dan gewoon weer mee, de foutcode blijft echter wel staan.
De bovenste foutcode is echter wel een verassing de ketting is immers vervangen. We gaan daarom controleren of deze op tijd staat. Dit doen we met de oscilloscoop we meten tegelijk het signaal van de nokkenas en krukassensor. Hiermee kunnen we zien in welk tijdsbestek deze voorbij komen. Elke signaal heeft zijn eigen vorm en we kunnen hiermee de afstand berekenen tussen 2 vaste punten en hiermee bepalen of hij is zoals hij moet zijn.
Het verschil tussen links en rechts is dat links de polo is en rechts een voorbeeld signaal van een auto die in orde is. Het verschil is 300 ms wat we meten tussen einde krukasslag en begin van de nokkenas. Dit houdt in de praktijk in dat de polo bijna een tand verkeerd staat. Aangezien het nokkenastandwiel spieloos is houdt dit in dat je hem 360 graden vrij kunt draaien. Deze moeten we dus een aantal graden terugdraaien.
Meteen demonteren?
We gaan niet zoals verwacht meteen demonteren. We willen namelijk nog wat extra informatie hebben over de motor. We hebben namelijk wat ervaring met deze motoren. Dit type motor, de CBZC, is origineel nooit in Nederland verkocht. Deze was puur voor de Duitse markt. De motoren staan echter bekend om hun specifieke problemen, vaak komen ze richting Nederland met gescheurde zuigers. De zuigers scheuren door kapotte injectoren, deze spuiten te weinig in waardoor hij te schraal loopt en warm wordt. Door de warmte scheuren de zuigers, dit merk je vaak pas met warme motor aan het schokken. Exact de problemen die we hier nu hebben. We zijn daarom met een camera de motor ingegaan om de zuigers te controleren. Tegelijk kijken we naar de staat van de bougies, we kijken of er in de bougiekabel aanslag is van overslag en gaan we een compressietest uitvoeren per cilinder.
De bougies zien er netjes uit, ze zijn ook vrij recent vervangen zo te zien. Daarnaast is de cilinderruimte ook netjes in orde. De wanden zijn nog netjes en ook de zuiger ziet er goed uit. We zien wel wat aanslag op de 3de en 4de cilinder maar dit zou al kunnen komen door een mindere verbranding (exact het probleem waar we naar zoeken) het is echter niet de oorzaak.
De druk in de cilinderruimte meten wij niet op de traditionele manier met een compressietest maar we doen het met een lopende motor met een drukverlooptest. Hiermee zien we ook of de kleppen goed openen en sluiten en wat de druk is met lopende motor. Deze is 6,25 bar op elke cilinder en alles opent en sluit goed. Dit is op elke cilinder gelijk. De druk komt ook onder de 0 bar waardoor we zien dat de inlaat niet vervuild is.
Als laatste gaan we de vonk controleren per cilinder. Dit meten we stationair met stilstaande auto. De metingen zijn hieronder weergegeven.
De vonk ziet er netjes uit op elke cilinder. Te zien is dat cilinder 1 en 4 hier vonken, cilinder 4 heeft ook daadwerkelijk een ontbranding, dit zien we aan de lage startpiek waardoor de vonk niet makkelijk doorslaat maar een mengsel moet ontbranden. Dit is te zien op de gele lijn.
Ketting op tijd zetten
We gaan de ketting op tijd zetten. Hiervoor moet er veel los om erbij te kunnen. Hiervoor gebruiken we originele apparatuur. We weten niet zeker of het hiermee opgelost is maar een feit is dat hij niet op tijd staat en de auto hierdoor foutcodes zet.
Na het vervangen loopt de auto merkbaar beter stationair, hierop volgend zijn we gaan rijden. We zien dat de auto warm opnieuw vonkoverslag heeft. Dit gebeurt als de motor echt heel warm is. Als we dan van onderuit doortrekken dan heeft de auto vonkoverslag. Dit meten we vooral op cilinder 3. We hebben met de scope de vonk tijdens het rijden gecontroleerd.
De vonk schiet op het moment van overslag door, dit zien we rechts gebeuren. Dit gebeurt vaak door een slechte bobine of bougiekabels. Kort daarvoor ontbrandt hij niet en de keer daar op zit er zo veel brandstof rondom de bougie dat hij makkelijk doorschiet.
Demontage bobine en bougiekabels
We zien dat de bobine na demontage vocht aanslag heeft bij de rechtse bougiekabel aansluitingen, ook in de kabels zit vocht. We vervangen daarom de bobine en zijn kabels waarna het probleem opgelost moet zijn.
De bobine en de bougiekabel met zijn groene aanslag
Na het vervangen hebben we 20 km met de auto gereden. De auto doet het perfect. Het probleem is hiermee opgelost.