Volkswagen Passat: Noodloop

Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de auto vaak op storing gaat. Het is merkbaar dat de auto van tevoren begint te bokken/stoten en het vermogen inhoudt. Er wordt dan de volgende fouten gezet:

 

  • P023600 Turbo/super lader boost sensor circuit range/prestatie

 

De storing is soms weg en kan dan een hele rit wegblijven of zelfs naar meerdere keren starten. Probleem komt zowel voor met warme als met koude motor of de auto langer stilstaat of veel gebruikt wordt maakt ook niets uit.

De volgende zaken zijn vervangen:

 

  • Nieuwe turbo
  • Wastegate vervangen
  • Beide MAPsensoren
  • Lekkage test gedaan met rookmachine
  • N75 klep onder turbo vervangen
  • Massapunten schoongemaakt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met een proefrit. De auto ging vrijwel direct in noodloop. Wel hebben we vastgesteld dat de auto niet gechipt is, dit was een van onze eerste gedachtes. Deze fouten komen vaak voor bij gechipte auto’s met een ‘slechte’ chip.

 

We hebben het idee dat het softwarematig fout gaat. Dit omdat er al veel aan vervangen is maar het stukje software ontbreekt. Ook moeten er bij deze motoren als er een turbo vervangen wordt ook een software-update gedaan worden. Dit is waarschijnlijk niet gedaan dus zijn we hier begonnen. Er zijn 3 nieuwere versies van de motorsoftware beschikbaar als de huidige versie. We hebben de nieuwste versie op de ECU gezet waarna we opnieuw zijn gaan proefrijden.

 

Het bleef even goedgaan waarna de klacht toch weer terugkwam. We zijn daarom wat metingen uit gaan voeren op de turbodruk sensor. We zien op de sensor dat de draden allemaal geel zijn. Dit zijn reparatiedraden. De reparatie is uitgevoerd met soldeerverbindingen met een hard omhulsel. Deze brand je er met een föhn omheen maar zorgt voor een lang hard punt in een korte kabel, we zien vaak dat de kabel hier kort voor of na gaat breken. Daarom hebben we deze reparatie nu goed uitgevoerd. Dit was niet het probleem maar gaat wel in de toekomst voor problemen zorgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de oscilloscoop aangesloten op de MAP sensor en zijn gaan meten tijdens het rijden. We zien dat op een gegeven moment de voeding wegvalt. Dit is een kort moment waarna de auto gaat stotteren en inhouden. De volgende stap die we willen gaan doen is de voeding op de ECU te meten. Als hij daar ook wegvalt zit het in de ECU, als het daar niet gebeurt zit het in de bekabeling. Echter bij het lospakken van de ECU valt eerst op dat heel de paravaan vol zit met bladeren en troep. Deze hebben we schoongemaakt en hierna de ECU losgemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De stekker van de ECU had waterschade door het vocht. We hebben de ECU opengemaakt en daarin zit geen zichtbare vochtschade. We hebben de buitenkant van de ECU schoongemaakt en ook de stekker die erop gaat. Deze hadden beide geen zichtbare schade en hierna alles weer gemonteerd.

De auto hebben we hierna velen malen getest en hij blijft goed werken. Inmiddels is de auto weer terug bij de klant en heeft de auto weer vele kilometers foutloos gemaakt.