Startsituatie
De klant heeft de auto gekocht met het probleem dat hij met koude motor in noodloop gaat. Dit probleem deed zich in eerste instantie alleen voor met koude motor maar kort daarop duurde het steeds langer, ging het motorstoringslampje en het EPC-lampje aan en bleef de motor ook in noodloop hangen voor langere tijd. Pas als de auto is opgewarmd gaat de noodloop er af als je hem een keer aan en uit zet.
De klant heeft er zelf al een keer naar gekeken en toen is er van de pijp die de turbopijp met de turbo verbindt een klem afgebroken. Deze moet vervangen worden voor een nieuw exemplaar. Daarnaast geeft de klant ook de klacht dat het olieverbruik wat hoog is. Deze is nu 1 liter op 1800 km.
De auto staat bij ons voor een diagnose.
Diagnose motorstoring
We zijn begonnen te kijken naar de storing van het motorstoringslampje. Om te beginnen hebben we de auto uitgelezen. Hierop kwam de volgende foutcode naar boven:
Met dit probleem hebben we vaker te maken gehad. Dit geeft weer dat de gewenste turbodruk niet gehaald wordt. We zijn de auto met live waardes gaan controleren en kwamen tot de ontdekking dat de gewenste turbodruk steeds op enkele 10de niet wordt gehaald. Normaal wordt dit makkelijk gehaald.
In de praktijk zijn er vaak 3 dingen aan de hand:
Omdat de auto ook last heeft van koelvloeistof verlies is die laatste het meest waarschijnlijke. Er zit namelijk een watergekoelde intercooler in deze auto die is verwerkt in het inlaatspruitstuk. Een zeer compact systeem wat als voordeel heeft dat het circuit wat de turbo op druk moet zetten erg klein is. Het nadeel is echter dat als er een koelvloeistof lekkage is dit ook meteen de motor in gaat. In de praktijk zie je ook vaak dat je een lekkage ervoor zorgt dat er een soort klepvervuiling ontstaat in en rondom de intercooler. Omdat het koelwater als hechtmiddel dient voor de oliedampen. We gaan de intercooler daarom losmaken om visueel te kunnen controleren en onder druk te zetten. Hiervoor gaan we even nog wat andere waardes checken omdat na het verwijderen van de intercooler de motor niet meer kan lopen.
Na de andere waardes te hebben opgeslagen zijn we de intercooler gaan demonteren. Deze was inderdaad lek. We konden al een aanslag zien met gedemonteerde intercooler maar na er druk op te hebben gezet kwam het lek direct naar boven.
De plaats waar de intercooler lekt
Naast een lekke intercooler is ook te zien dat er al veel koolaanslag op de kleppen zit. Dit is vaak voorkomend bij direct ingespoten motoren en zo heeft ook deze er last van. Ons advies is dit wel mee te reinigen aangezien het nu open ligt en het problemen kan geven in de toekomst.
Controle turbo
Omdat het nu weinig werk is ook de turbo te controleren hebben we dit ook meteen gedaan. Na demontage van een aantal leidingen konden we deze controleren. Direct viel op dat er weinig speling op het asje zit. Deze moet altijd een speling hebben om niet vast te lopen als hij warmer wordt. Nu is het waarschijnlijk dat hij vast zal lopen aangezien de problemen juist met koude motor waren. Maar een gebroken turbo-as doet dit ook. Dit geeft wel deze problemen. Bij het ronddraaien kunnen we ook een dood punt voelen iets wat dit vermoeden alleen maar bevestigd. De turbo moet ook vervangen worden.
Overige controle
Tijdens de rest van de controle viel op dat er weinig bekend is van het onderhoud. Het boekje is niet ingevuld en ook de staat van de olie in de motor (die we op de peilstok kunnen zien) is twijfelachtig. Ons advies gaat daarom dan ook zijn om direct groot onderhoud uit te voeren.
De plaats waar de intercooler lekt