Startsituatie

De auto is bij het bedrijf binnengekomen omdat hij in noodloop bleef staan. De auto had allerlei meldingen op het dashboard en het bedrijf is begonnen de storingen op te zoeken. Tijdens de diagnose kwam naar voren dat er op verschillende plaatsen vocht in de auto zat. Dit in combinatie met de lijst van foutcodes gaf het idee dat de auto een keer onderwater gelegen had.

 

Het bedrijf heeft de BCM vervangen. Daarnaast hebben ze op verschillende plekken reparaties in de kabelboom gemaakt en ook stekkers gereinigd omdat deze helemaal groen waren. Hiermee waren de problemen echter nog niet opgelost er bleven wat foutcodes instaan en wat meldingen op het dashboard verschijnen. Hiervoor is onze hulp ingeschakeld.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen, hier kwamen de volgende foutcodes uit:

 

  • P003300 Omloopklep van uitlaatgasturbo Elektr. storing
  • P334B00 Laaddrukregelaar Mechanisch defect
  • P334B00 Laaddrukregelaar Mechanisch defect
  • C102D00 Waarschuwing bandenspanning 
  • B126301 Aansturing van tankklepontgrendeling elektr. storing
  • B116229 Schakelaar voor keuzehendel in P vergrendeld
  • U111000 Beperkte werking wegens communicatiestoring
  • C107E54 Koplamp Geen basisafstelling
  • U10BA00 Lokale databus Geen communicatie

 

Zoals hier zichtbaar is hebben we nog altijd een flinke lijst aan foutcodes. Echter konden we tijdens een proefrit eigenlijk geen gebreken ontdekken. De auto deed het zoals hij het moest doen en gaf geen meldingen. We zijn daarom begonnen het een en ander te controleren. Beginnen bij de foutcodes in het motorregelapparaat.

 

Foutcodes motorregelapparaat

In het motorregelapparaat zaten de volgende fouten:

 

  • P003300 Omloopklep van uitlaatgasturbo Elektr. storing
  • P334B00 Laaddrukregelaar Mechanisch defect
  • P334B00 Laaddrukregelaar Mechanisch defect

 

Deze sloegen allemaal terug op de turbo. Nu is dit niet erg onwaarschijnlijk omdat deze turbo’s niet uitblinken van kwaliteit maar met het verleden van de auto kan het werkelijk van alles zijn. We zijn daarom metingen gaan uitvoeren op de laaddrukregelaar van de turbo. Deze heeft invloed op alle 3 de foutcodes. We hebben de scoop aangesloten en zijn gaan meten. De meting was in eerste instantie goed, maar toen deed de klep het ook goed. Na enkele keren aangestuurd te zijn stopte de klep met bewegen en zagen we ook geen aansturing meer aankomen. Toen we dezelfde meting uit gingen voeren op de ECU, hadden we daar ook geen uitgaand signaal. Met het verleden van de auto in het achterhoofd gaan we de ECU openmaken om te zien of deze vanbinnen nat is geweest. Ook de stekkerverbinding gaan we beter maken aangezien er nu reparaties uitgevoerd zijn die vragen om problemen in de toekomst.

 

Daarnaast kregen we, toen we de auto nu opnieuw uit hebben gelezen ook foutcodes op de nokkenas sensoren. Dit geeft wel aan dat er of in de ECU of in de bekabeling die de ECU voedt of een massa geeft een probleem zit. Hier gaan we later verder aan meten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Storing koplampen

Hierna zijn we begonnen met het meten van de koplampen. Hier zaten de volgende 2 foutcodes op:

 

  • C107E54 Koplamp Geen basisafstelling
  • U10BA00 Lokale databus Geen communicatie

 

Aangezien het vermoeden reist dat de auto schade heeft gehad aan de voorzijde kan het zijn dat de koplampen vervangen zijn en niet ingeleerd. We gaan dus eerst proberen de koplampen in te leren. De koplampen van deze auto moeten online gecodeerd worden. Deze stappen zijn we gaan doorlopen, er zat inderdaad een verkeerde codering in maar we kunnen de codering niet afsluiten. Dit omdat er een laatste test uitgevoerd moet worden, de aansturing van deze test loopt over het CAN-bus netwerk welke wordt geregeld vanuit het motorregelapparaat. De koplampen gebruiken bijvoorbeeld de voertuigsnelheid om aanpassingen te doen en dit signaal ontbreekt.

 

Overige storingen

Omdat we de storing van de koplampen ook konden linken aan de ECU (motorregelapparaat) zijn we dit ook gaan doen op de overige storingen. Hierbij lukte het ook, elke storing die in de auto zat konden we koppelen aan de ECU. Het signaal ging op de een of andere manier door de ECU heen. We gaan daarom de ECU openmaken om deze te controleren.

 

Controle ECU

We zijn de controle van de ECU begonnen bij de stekkers. Deze zijn gereinigd echter hebben we  hier onze twijfels bij aangezien we storingen kunnen laten komen en verdwijnen door de stekkers te bewegen. We zijn de stekkers uit elkaar gaan halen en het resultaat is hieronder te zien:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ECU hebben we deels open kunnen maken en hierin is ook veel vocht binnengekomen. De enige juiste optie die je kunt doen is de ECU te vervangen door een gebruikte of nieuwe.

Volkswagen Golf: Vocht problemen

De gerepareerde kabelboom. Ook de stekker van de ECU is zichtbaar die wat heeft meegemaakt.

Doordat ze eerder al eens verkeerd uit elkaar zijn gehaald is de enige optie de stekkers(plastic) te vervangen voor nieuwe en de stekkerpennen te vervangen voor nieuwe aangezien deze groen zijn en klemkracht missen.