Volkswagen Golf: Technische controle

De auto staat bij ons voor een technische keuring, de auto is een tijd geleden gekocht en heeft recent een nieuwe motor gekregen. De vraag van de klant is of de auto verder goed is en nog jaren mee kan of dat hij hem toch gaat verkopen.  

 

Beginsituatie

De auto ziet er van een afstand redelijk uit en heeft ook geen noemenswaardige foutcodes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proefrit

Er zit een bijgeluid in bij lage toeren maar we verwachten dat dit komt van een aanpassing aan de uitlaat, dit blijkt later ook te kloppen. Verder horen we geen gekke geluiden en heeft hij ook voldoende vermogen. Alles blijkt ook netjes te werken. Het enige wat opvalt is dat het stuur een tikje naar links afwijkt.

 

Interieur

Het interieur is algemeen genomen in een goede staat, alle knopjes werken en alle lampjes werken. Alleen mist het logootje op de sleutel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exterieur

Het exterieur kenmerkt zich door kleine krassen, deukjes en schades. Bijna elk paneel heeft wel wat. Wat wij erger vinden is roest. Vooral het voorscherm linksvoor en het achter scherm rechts begint slecht te worden. Het achter scherm moet nu echt aangepakt worden om het goed te houden.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder de motorkap

Onder de motorkap ziet het er netjes uit, de motor ligt er goed in. Wel merken we op dat de remvloeistof aan vervanging toe is. Daarnaast staat er niets in over de airco. Echter zien we ook dat de condensor v.an de airco zeer slecht is. Deze zal binnenkort een keer lek gaan en ons advies is dan ook de airco opnieuw te vullen als het zo ver is

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook staat de koelvloeistof niet op maximaal maar tussen min en max.

 

Onder de auto

Als eerste vallen de banden op. Voor hebben ze veel te zacht gestaan en zijn ze op de wang versleten. En linksachter is er een hap uit de wang van de band. Advies is rondom banden vervangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast zien we dat er recent nieuwe remblokken voor onder zijn gezet maar de remschijven zijn 1 mm onder de minimale maat. De remschijven met blokken moeten eigenlijk vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de achterste draagarmen onder zijn aan vervanging toe. De rubbers zijn versleten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De motor heeft een paar lekkages. De oliefilter lekt bij de afdichtring of dit is niet goed schoongemaakt bij de beurt. Daarnaast zit er een lekkage op de versnellingsbak van motorolie maar niets op de motor zelf. Het lijkt een oude lekkage maar dit weten we zeker als het goed schoongemaakt moet worden. De grootste zit achter de distributie deksel. Het is vooral koelvloeistof, maar ook wat olie. Het lijkt te komen vanaf waterpomp en de onderste krukaskeering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zit een kleine lekkage op de retour van de turbo. Deze moet opgelost worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste subframe heeft voor een tik gehad. Ook de bodemplaat is hierdoor gescheurd en de voorbumper is van onder flink beschadigt. Dit is te herleiden aan de schokdempers die wat slap aanvoelen. Ons advies zou zijn 4x een nieuwe schokbreker.