Startsituatie
Deze Volkswagen Golf kwam bij ons terecht voor een diagnose, dit omdat de auto heel slecht loopt. Als de auto loopt ruik je al dat de verbranding niet goed is, ook rookt de auto enorm. Het was geen auto waarmee we durfden te rijden, daarvoor liep hij te slecht. Ophalen moest daarom met de aanhanger.
De auto is door inruil verkregen zeer recent. Toen de auto voor onderhoud en reparatie al bij het autobedrijf kwam, die de auto hebben ingeruild, waren er nooit problemen. Ook bij de eerste inname waren er nog geen problemen te zien aan de auto. Echter op het moment van inruilen liep de auto erg slecht, op de manier zoals hij het nu doet. Wij gaan uitzoeken waar het probleem in zit.
Start diagnose
We hebben de auto eerst laten lopen en daarbij viel op dat de klacht er inderdaad inzat. De motor liep inderdaad erg slecht. Er zaten een aantal fouten in, zo waren er diverse cilinders uitgeschakeld door cilinderoverslag en stonden er fouten in dat er bepaalde stellingen niet behaald konden worden. Deze motoren staan helaas een beetje bekend om hun problemen met betrekking tot slecht lopen. Bij de klachten die we zien en de foutcodes die we hebben uitgelezen komen we uit op 3 mogelijke problemen:
Omdat het compressieverlies vaak voorkomt zijn we hier mee begonnen. We hebben als eerste de compressie van alle cilinder gemeten. Dit hebben we gemeten met de WPS500X set van PicoScope. Met deze set kunnen we digitaal de compressie meten en ook het drukverloop in de cilinder ruimte op het moment dat de motor draait. Deze waardes hebben we naast elkaar gezet, hieronder is een van de cilinders te zien. Dit was verder allemaal goed en geen gekke afwijkingen tussen de cilinders te zien. Dit geeft weer dat er geen compressieverlies is in de motor.
Voordat we het drukverloop in de cilinder zijn gaan controleren hebben we de bobines gemeten. We hebben het signaal van de bobines vergeleken met elkaar. De bobines geven allemaal een goed signaal, ook de bougies vonken goed. Wel is te zien dat de verbranding van de 3de en 4de bougie wat minder is. Dit lijkt echter eerder een gevolg te zijn dan een oorzaak van het probleem. Toen we de bougies gedemonteerd hadden zagen we dat de bougies zwart waren. Dit duid op een slechte verbranding, dit is ook op de foto te zien.
Vervolgens zijn we de nokkenassensor en krukassensor gaan meten, we hebben deze signalen tegenover elkaar gelegd. Hieraan kunnen we zien of de ketting niet uitgerekt is en of hij op tijd staat. Op de foto hieronder is het signaal van de krukas en nokkenassensor te zien, in het vakje met de waardes is het verschil te zien tussen de 2 verticale linialen. Dit is de meting die we bij onze auto hebben gedaan.
Op de afbeelding hieronder is te zien wat de standaard waardes zijn. In het vakje met de waardes zijn de waardes te zien die het zou moeten zijn. Dit is een duidelijk verschil met wat wij hebben gemeten op deze auto. Er zit bijna 40 graden verschil in. Dit is een enorm verschil natuurlijk en verklaart waarom de auto zo slecht liep. Hierbij hebben we dus geconstateerd dat er sprake is van kettingrek. Door deze kettingrek is de distributie van tijd af en hebben we slechte motorloop zoals we deze al eerder hebben geconstateerd. Zodra hij van tijd is dan zal de auto niet goed meer lopen en dus zal de ketting vervangen moeten worden en opnieuw op tijd gezet worden.