Startsituatie
De auto valt sinds een tijdje constant in noodloop. Het gloeilampje gaat dan flikkeren en het motorstoringslampje gaat aan. Ze zijn hiervoor bij de garage geweest en deze hadden uitgelezen dat de gloeibougies kapot waren. Deze hebben ze vervangen maar dit loste niets op.
In de tussentijd zijn er al verschillende dingen vervangen, dit is wat bij ons bekend is:
Het probleem blijft hiermee in de auto zitten, al gaf de bestuurder wel aan tijdens het brengen dat het probleem minder is geworden sinds het vervangen van de MAF sensor. Maar de dag voordat de auto bij ons kwam bleef de auto weer constant op noodloop gaan.
Ook blijft sinds gisteren de ventilator in het interieur volop draaien. Hiervoor is een stekker losgemaakt om dit tegen te gaan.
Start diagnose
We gaan beginnen met de motorstoring. Omdat de auto niet altijd in storing gaat zijn we de auto eerst gaan uitlezen. Hierbij kwam de volgende foutcode naar voren:
Deze foutcode hebben we al meer ervaring mee. De auto gaat bij deze fout inderdaad in noodloop op het moment dat deze hem registreert. Met te weinig brandstofdruk kan er motorschade ontstaan als de motor te veel kracht moet leveren, daarom wordt uit veiligheid de motor op half vermogen gezet zodat de bestuurder naar de garage kan rijden.
Mogelijke oorzaken van deze fout kunnen zijn een probleem in de brandstofdruksensor die in de brandstofrail verwerkt zit, een hogedruk pomp die aan het stukgaan is, een brandstof lekkage of een verstopt filter. We zijn de diagnose begonnen met het controleren op een lekkage en de brandstofdruksensor te controleren.
Er was nergens een uitwendige lekkage zichtbaar. Dit kunnen we dus afstrepen. Ook de brandstofdruk sensor bleef netjes constant meten. Wat we nu gaan doen is het brandstoffilter vervangen en dan opnieuw rijden met de scope aangesloten op de brandstofdruk sensor.
Het brandstoffilter was waarschijnlijk het probleem. Na het vervangen hebben we ongeveer 30 kilometer probleemloos kunnen rijden onder verschillende belastingen. We hebben gezien dat de auto recent onderhoud heeft gehad en er zat een brandstoffilter onder van Mann-filters. Hier hebben we vaker problemen mee. Wij monteren op auto’s van de VAG-groep alleen Knecht filters, hetzelfde als wat origineel gebruikt wordt.
Diagnose Kachel
Het volgende probleem was dat de kachel volop bleef blazen ook nadat de auto uit was gezet. We zijn begonnen het paneel door te meten. Deze gaf de standen netjes weer en schakelde ook per stand. Het probleem zit niet in het paneel. De volgende stap is de kachelweerstand richting kachelmotor. Deze werkt als een soort groot relais om de inschakelstromen per stand te kunnen schakelen. Deze bleef zelfs bij 0V schakelspanning de 12V voeding met de uitgaande 12V van de kachelmotor verbinden. De kachelweerstand is stuk.
De kachelweerstand hebben we vervangen voor een origineel nieuw exemplaar. De kachel werkt hierna weer zoals het moet.
Opnieuw problemen
Helaas waren de problemen nog niet voorbij na een aantal dagen begon de bus weer in storing te gaan. Omdat de klant de bus veel nodig heeft voor zijn werk was een afspraak maken voor de diagnose nog niet makkelijk. Nadat de agenda’s gelijk waren gezet is de bus bij ons gekomen voor een diagnose. We zijn begonnen de auto opnieuw uit te lezen, de volgende foutcode stond er opnieuw in:
Een lastige code, zo blijkt nu ook maar weer. We dachten het de vorige keer getackeld te hebben met het verkeerde brandstoffilter maar er blijkt toch meer aan de hand. Na wat navraag gedaan te hebben bij de klant zijn we erachter gekomen dat hij niet de beste diesel tankt. Deze vraag hadden we misschien al eerder moeten stellen, maar de auto bleef de eerste keer bij ons goed. We zijn weer gaan rijden met de auto met de oscilloscoop aangesloten.
We zijn de brandstofpomp open gaan maken en daarbij kwamen we een hoop ijzergeruis tegen. Dit geeft aan dat de brandstofpomp stuk is en vervangen zal moeten worden. Vaak komt dit doordat er slechte diesel getankt wordt of als de lagedruk pomp niet goed werkt.
Oplossing
We hebben de hogedrukpomp vervangen en de rail, drukregelaar en lage drukpomp gereinigd. Hierna liep de motor merkbaar een stuk beter. Na een software update welke nodig was na het vervangen van de pomp liep de auto perfect en heeft hij weer duizenden kilometers gereden zonder problemen.
De dip in de rode lijn is de brandstofdruk deze valt af en toe weg waarbij de foutcode wordt gezet.
Na het vervangen van het brandstoffilter blijft de brandstofdruk mooi gelijk