Startsituatie

Auto is binnengekomen met twee problemen. Het eerste probleem was dat het koelvloeistofpeil aan de lage kant stond. De tweede was dat de auto brandstof lekte. De gehele voorzijde van de motor was erg nat.

 

De eerste stap die we toen hebben gezet is de koelvloeistof bijgevuld en de motor compleet gereinigd. We hadden het die week erg druk en konden de auto niet direct aanpakken. We konden zien dat de motor niet erg nat was van de koelvloeistof dus hij lekte niet enorm veel, waardoor de klant er nog even mee kon rijden. Door de motor te reinigen konden we over een week hopelijk duidelijk zien waar de lekkage vandaan kwam.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen nadat we een week eerder de motor hadden gereinigd. We gaan beginnen met de diesel lekkage. Te zien was dat de 1ste injector diesel lekt en de brandstofdruksensor diesel lekt. De brandstof lekkage zou na het vervangen van deze onderdelen opgelost zijn.

 

Dan de koelvloeistof lekkage. Deze was eerste instantie niet te zien, de koelvloeistof was minimaal gezakt maar bijna verwaarloosbaar en er was ook geen duidelijk spoor te vinden. Daarom hebben we de auto een nacht onder druk laten staan. Nadat de auto een nacht onder druk heeft gestaan konden we een lekkagespoor zien onder het thermostaathuis. Helaas is het thermostaathuis niet zo makkelijk te vervangen. Hiervoor moet een groot deel van de inlaat gedemonteerd worden, de dynamo moet gedemonteerd worden en er moeten een hoop slangen en kabels aan de kant om erbij te kunnen. Na dit te hebben gedaan kwamen we tot de ontdekking dat het huis niet erg oud was, hij lijkt vrij recent te zijn vervangen alleen was het probleem dat de monteur deze met een hoop vloeibare pakking heeft gemonteerd. Waarschijnlijk met de gedachte dan blijft hij zeker dicht, dit heeft echter het effect dat hij gaat lekken op het punt waar je net wat minder op smeert. Net wat er nu gebeurd is.

 

Na het vervangen van de thermostaat is de water lekkage opgelost en lekt de auto geen koelvloeistof meer.

 

Diesel lekkage

We zijn begonnen met het vervangen van de raildruk sensor. Deze gaf geen foutcode maar lekte wel diesel. De sensor was zo vervangen en we moesten nu naar de verstuivers, of injectoren. Cilinder 1 lekte diesel en daarvoor moest de injector van cilinder 1 en 2 los. Deze zitten met 1 brug gemonteerd. Opvallend was dat de brug gebroken was op cilinder 2. Er lijkt al eerder een reparatie te zijn uitgevoerd die verkeerd is gegaan en daarbij hebben ze een kapot onderdeel terug gezet. Deze gaan we ook vervangen. Helaas was de reparatie niet zo makkelijk als gedacht. De injector van de eerste cilinder zit muurvast. We hebben deze met een grote trekker los moeten halen.

Na het vervangen van de eerste injector, de afdichtring van de 2de cilinder en de brug kon de motor weer gestart worden. De motor lekte geen diesel meer maar had wel een bijgeluid ontwikkeld. We zijn de meters gaan aansluiten op de auto om te zien waar het vandaan kwam.

 

De metingen aan de injectoren

De motor liep erg goed na het vervangen van de 4de injector, en we konden dan ook netjes rondrijden zonder bijgeluiden. Het bedrijf dat de injectoren had geleverd gaf aan dat er 50 kilometer mee gereden worden voordat ze goed ingeleerd waren. Dit hebben we gedaan echter na 50 kilometer ging de auto opnieuw slecht lopen, de klant beschreef het als een tractor en er was weer een dieselklop. Dit terwijl er een dag eerder gemeten was door een specialist en die gaf aan dat alles goed was. Het geluid konden we nu vaststellen bij zowel cilinder 2 en 3. Ongelooflijk vonden wij aangezien een dag eerder alles goed was. Gelukkig is onder garantie een van de injectoren vervangen en de ander is door ons betaald om de klant gelukkig te maken.

 

Na 4 nieuwe verstuivers liep hij nog altijd niet perfect. We mochten eerste instantie de verstuivers niet inleren maar dit bleek toch nodig te zijn om de motor perfect te laten draaien. Nadat we dit gedaan hadden bleek dat dit nodig was om de auto perfect te laten draaien.

Volkswagen Caddy: Problemen na reparatie

We hebben de scope aangesloten. We gaan de inspuiting van de eerste cilinder meten met de microfoon erbij. We meten de dieselklop op de vierde cilinder. Dus er is iets mis met de 4de verstuiver/injector.

De rode en blauwe lijn is gemeten op de injector. Er is verschil tussen blauw en rood dus spuit de betreffende injector in. De groene lijn is de microfoon. Deze registreert het kloppende geluid tegelijk met de inspuiting van cilinder 4.