Start situatie

Deze mooie Passat kwam bij ons terecht voor een diagnose. De auto had het probleem dat de achterklep niet open wou gaan, alleen als je deze handmatig vanuit binnen ontgrendelde. Het autobedrijf in kwestie had er eerst zelf naar gekeken. Ze hadden het slot vervangen maar dit loste niets op, hierop zijn wij van De Multimeter ingeschakeld.

 

Start diagnose

Toen we begonnen aan de auto viel meteen op dat de auto achter een keer schade heeft gehad. De bumper was immers nog steeds beschadigt maar er kan ook meer schade bij hebben gezeten. Het hoeft niets te betekenen, maar schade kan ervoor zorgen dat op een later stadium andere problemen de kop op steken. Of er kan een reparatie uitgevoerd zijn tijdens de schade reparatie die niet goed is verlopen. Dit kan er zo maar voor zorgen dat de auto vreemde storingen ontwikkeld. Niet iets om direct mee aan de gang te gaan maar wel even in het achterhoofd houden.

 

Om te beginnen hebben we de klacht geverifieerd en inderdaad als je de schakelaar bedient gaat de klep niet open. Ook als je hem op de sleutel opent reageert de klep hier niet op. Het slot zelf is al vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Naast het feit dat de klep niet open wil viel ook meteen op dat alle verlichting in de klep niet werkt. Zou er een verband zijn?

Om te meten of het slot spanning krijgt wouden we hier gaan beginnen met meten. Maar door even snel het schema erbij te pakken zagen we dat het regelapparaat die de klep vrijgeeft, de FBCM, gemonteerd zit aan de linker achterzijde van de auto. De kabels van het slot naar deze module lopen door de achterklep en scharnieren ook mee. Dit gecombineerd met de niet werkende verlichting in de achterklep zorgde voor de vraag of het wel slim was daar te beginnen met de diagnose. Het is dus slim om niet bij het slot te beginnen maar even te meten bij de module, of dat het signaal wel verzonden wordt.

 

Nadat de bekleding verwijderd was, was de module en de bekabeling zichtbaar. De meter kon in de koffer blijven want meten was niet nodig. In het verleden was er al een ‘reparatie’ uitgevoerd aan de kabelboom, vermoedelijk is de bekabeling doorgesleten op het scharnierpunt en heeft iemand deze vakkundig gerepareerd door de kabels te vervangen voor mooie rode kabels. Deze waren helaas te dik en daarbij is solderen op een punt wat beweegt nooit een goed idee, de kabels hebben het dan ook niet lang volgehouden. In dit geval werkt het alleen als je de kabelboom vervangt of elke kabel los vervangt van stekker tot stekker, maar solderen is een slecht plan zoals te zien is op de foto.

VW Passat CC: Kabelboom 'reparatie'