Toyota RAV4: Niet aanslaan

Startsituatie

De auto is gebracht bij het bedrijf met de klacht dat hij niet meer aanslaat. Tijdens het rijden is de auto uitgevallen maar hij wil niet meer aanslaan. De garage is begonnen met de diagnose en heeft de injectiemodule vervangen. Wij zijn er tussendoor al eens bijgehaald maar hadden op dat moment geen middelen bij om de diagnose te doen.

 

Omdat het niet in de injectiemodule zat hebben wij de auto opgehaald met de ambulance voor diagnose.


Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met het vervangen van de accu. Toen we de auto ophaalde zat er een lege accu in. We wilde de huidige accu opladen zodat we het stuur konden draaien, iets wat het afladen van de auto makkelijker maakte, echter stond de accu al bol en de accu werd enorm warm. Na het vervangen konden we diagnose stellen.

 

We hebben de auto uitgelezen, er stond natuurlijk niets in aangezien de accu volledig leeg was geweest. Nadat we de auto een paar keer hebben gestart hebben we opnieuw gekeken. Er stonden 2 foutcodes in:

 

  • P1604 Startability fault
  • P1604 Startability fault

 

Deze auto zet deze foutcodes altijd als hij wel rondgaat maar niet aanslaat. Dit is dus geen code waar verder op moet worden gezocht. Aangezien het bedrijf had vastgesteld dat er brandstofdruk was en de injectie module al is vervangen hebben we het brandstof circuit in het begin van de diagnose links laten liggen. We zijn begonnen met het inlaat circuit. De EGR-klep hebben we aangestuurd en we zien dat deze zijn maximale standen niet kan halen. Dit houdt ook in dat de klep niet helemaal dicht gaat. We weten van andere auto’s dat dit problemen kan geven bij starten. We hebben de EGR-pijp gedemonteerd en zijn deze route gaan afsluiten door er een plaatje voor te zetten. We hebben de EGR even uitgeschreven en zijn hierna gaan starten. De auto slaat opnieuw niet aan. Aangezien het hier niet gezocht moet worden zijn we de auto weer origineel gaan maken en gaan we toch met de injectie aan de slag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het signaal op de verstuivers

 

We hebben het signaal gemeten op de verstuivers, hier krijgen we geen signaal op. De verstuivers worden niet aangestuurd. Hierdoor zal hij dan ook nooit gaan starten. Omdat we nu op het punt zaten van 2 uur hebben we contact gehad met de klant.

 

We zijn na dit contact moment het signaal gaan meten op de krukas en nokkenas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het signaal van de kruk en nokkenassen. Hier zit geen probleem. Er is geen timingsprobleem en de signalen zijn ook wat we verwachten.

 

We zijn hierna de brandstofdruk gaan meten op de rail. Deze is tijdens starten 100 bar, veel te laag om te kunnen aanslaan. Dit zien we ook als de raildruksensor losmaken. De verstuivers worden nu wel aangestuurd omdat de auto op een soort failsafe modus de auto toch probeert te laten draaien. De motor krijgt nu dus ook diesel maar geeft er geen teken van leven op. Iets wat logisch is aangezien de druk nu volledig weg is. Er is geen brandstof meer aanwezig na de startpoging.

 

Tank

In de tank zagen we dat de stekker van de pomp heet was geworden. Vermoedelijk heeft de pomp vrij gedraaid en is hierdoor te veel warmte ontstaan. Door de warmte was de stekker zijn klemkracht verloren. Nadat we een nieuwe stekker eraan hebben gezet werkt het pompgedeelte weer en krijgen we voor brandstof. Echter wil de auto nog niet starten. Aangezien het brandstoffilter enorm vies was hebben we deze ook vervangen en vooraf gevuld met diesel.

 

Nadat we deze hebben vervangen krijgen we diesel tot en met de hogedrukpomp echter geen brandstof in de rail. De pomp lijkt niet te pompen. Als we de drukomloop klep op de pomp controleren zien we dat deze niet schakelt. Na deze aan te sturen schakelt deze nog altijd niet. Ook als we er los 12V op zetten heeft dit geen effect. Deze klep is stuk.

 

Nadat we de klep vervangen hebben krijgen we overal diesel maar geen druk. Omdat er in heel het systeem diesel komt valt de pomp af. Ook omdat we nergens geruis zien van de pomp kan hier niets in zitten. Het zit vermoedelijk in een van de verstuivers.

 

Bij testen bleek de derde verstuiver kapot te zijn. Deze lekte de diesel compleet door. De verstuivers zijn vervangen waarna de motor weer liep zoals het moest. Een lastige diagnose aangezien je door de vervangen zaken snel op het verkeerde been wordt gezet.