Status bij inname

In Frankrijk hebben we de motor voor het eerst gezien, daar hield hij erg in en was de motor niet rijbaar. Daar de afspraak gemaakt dat de motor bij mij kwam voor diagnose. In Frankrijk is de brandstofpomp vervangen, daarnaast zijn de injectoren gereinigd en getest. Bij inname hebben we als eerste de motor laten lopen en de uitlaattempratuur gemeten. De uitlaattempratuur van cilinder 1,2, 3 en 4 was rond de 150 graden. Er was geen cilinder die duidelijk achter bleef. Wel was duidelijk hoorbaar dat de motor op 3,5 cilinder loopt, zowel stationair als op toeren.

 

Start diagnose ontsteking testen

Omdat de injectoren gereinigd zijn, hebben we deze bij de start van de diagnose nog even uitgesloten. De klant dacht zelf dat de bougies versleten zouden zijn. Ik ben daarom begonnen met het loshalen van de tank en inlaat om bij de bougies te komen. Daarna ben ik de sterkte van de vonk gaan meten. De vonk was van elke bobine sterk genoeg (bobine is het onderdeel wat de bougie laat ontsteken). De bougies mogen inmiddels wel vervangen worden maar dit is niet de oorzaak van de problemen.

 

Compressie gemeten

Omdat de bougies los waren, was het een kleine moeite om de compressie te meten. De compressie was als volgt:

  • Cilinder 1: 130 PSI/ 9 KG/M2
  • Cilinder 2: 130 PSI/ 9 KG/M2
  • Cilinder 3: 130 PSI/ 9 KG/M2
  • Cilinder 4: 130 PSI/ 9 KG/M2

De compressie was goed van alle cilinders. Hier zit het probleem niet.

 

Injectie systeem

Hierna heb ik de aansturing van de motor gemeten, spuit de motor op tijd in en is deze aansturing ook sterk genoeg. Hiermee weet ik niet of de injector de brandstof ook daadwerkelijk inspuit maar wel of de aansturing goed is en deze ook op tijd gebeurt. In de bijlage, afbeelding 1 is het beeld weergegeven van de injectoren. Hierbij heb ik injector 1, 2, 3 en 4 gemeten. De aansturing is in orde. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      

Timing ketting

Omdat de motor vonkt, op tijd inspuit en lucht krijgt moet het probleem ergens ander liggen. Het volgende wat gecontroleerd is, is de timing van de motor. Door de nokkenas ten opzichte van de krukas in beeld te krijgen kun je bepalen of de timing nog goed staat. Dit was het geval, de timing staat goed.

 

Testbank

Inmiddels zijn alle testen die een beetje te doen zijn stationair/onbelast op toeren houden wel gedaan. Uit deze testen is niets gekomen dus het is tijd voor een volgende stap. Het doel van de testbank was niet om te kijken hoeveel pk er nog in de motor zat maar om te kunnen meten onder gesimuleerde rij omstandigheden. Op een testbank kun je de motor net zo belasten als dat je het op een circuit zou doen. Omdat ik toch benieuwd was wat de motor nu nog had aan PK heb ik wel een run gedaan op het begin, hier kwam 33 PK uit, het was dus duidelijk dat er wat mis is. Om te beginnen ben ik gaan meten aan de injectie, te zien was dat cilinder 3 een klein beetje achter bleef, vooral op hogere toeren met grote belasting, hij kon niet snel genoeg sluiten door een vuile naald. Dit werd pas een probleem bij de 7000 toeren. Zie afbeelding 2 voor het voorbeeld.                                                                         

Na het meten van de injectie ben ik ook de bobines gaan meten op toeren en op belasting. Waarbij er stationair en met verhoogd toerental nog weinig problemen waren, 2 en 4 bleven wat achter maar niet ernstig, kwamen er bij het meten op belasting andere resultaten uit. Cilinder 2 had weinig tot geen spanningsopbouw uit de secundaire spoel van de bobine(rode lijn). Waar er bij cilinder 1 (blauwe lijn) duidelijk een 2de hopje te zien is, na de grote spanningspiek van de primaire spoel(degene die de bougie ontsteekt) is het hopje van de secundaire spoel (hetgene wat terugkomt en de condensator ‘oplaad’) is dit bij cilinder 2 niet aanwezig. Na het wisselen van de bobine van cilinder 2 naar 3 verhuisd het probleem mee.  Op afbeelding 3 is te zien het beeld toen de bobine’s nog op de orginele plek zaten. Op afbeelding 4 is te zien wat er gebeurt na de wisseling: blauwe lijn cilinder 1, rode lijn cilinder 2, groene lijn cilinder 3, gele lijn cilinder 4.                                                                                                                                                                                                                                    

Oplossing probleem en testen of het opgelost is

Om vast te stellen dat het probleem opgelost is moet de versleten bobine vervangen worden. De keuze om maar 1 bobine te vervangen en niet alle 4 komt door de lage kilometer stand van de motor waardoor het mij niet nodig lijkt deze alle 4 te vervangen. Hierin worden ook de bougies meegenomen. Ook is de injector van cilinder 3 niet helemaal schoon. Het schoonmaken van de injector doe ik door deze een paar nachten in de injector reiniger te laten weken, dit haalt vaak nog wat extra vuil er uit. Mijn voorstel is om dit uit te voeren voordat we hem weer op de testbank zetten, eenmaal op de testbank kunnen we kijken of de problemen er ook helemaal uit zijn en of de motor ook zijn opgegeven vermogen nog haalt.

 

Testbank

Na het vervangen van de bobine, de 4 bougies en het reinigen van de injector van cilinder 3 is het probleem helemaal weg. Om lekkage in de toekomst uit te sluiten zijn ook de 2 o-ringen die voor de afdichting zorgen van de injector naar buiten toe vervangen. De klant had al vraag of de katalysator leeg gehaald kon worden van de motor. Na verwijderen van de katalysator was deze helemaal in orde en erg netjes van binnen. Ik heb besloten dit zo te laten om niet voor waardevermindering te zorgen van de motor. De katalysator is immers ook te gebruiken op de andere motor van de klant. Hierbij heb ik hem het advies gegeven deze op voorraad te houden en een uitlaat te kopen van een bekend merk of op maat te laten maken bij Maxtreme. Hierbij kunnen de bochten blijven zitten en kan de einddemper + Katalysator vervangen worden door een op maat stuk.

Op de testbank deed de motor het erg goed, na verschillende runs in alle versnellingen te hebben gedaan en de motor echt te laten werken liep hij hierna nog perfect, tempratuur bleef goed en er waren ook geen tekenen van olie verbruik. Hierna heb ik een vermogen run gedaan. Het vermogen was 125 pk en 76 nm koppel, 2 pk meer en 3 nm koppel meer als de fabriek aangeeft. Voor een volledig standaard motor zijn dit erg goede resultaten. De klant kan veilig op weg met een frisse fiets.

Suzuki GSX-R 750: Geen vermogen