Suzuki GSX-R 1000: Stotteren

Startsituatie

De motor is binnengekomen nadat de klant er 4 circuitdagen mee heeft gereden, de motor is eerder bij ons geweest voor onderhoud. De klant had de motor toen net gekocht, wij hebben deze nagekeken en in orde gemaakt voor de wensen van de klant. De motor was al een gebruikte fiets van een aantal jaar oud, maar leek in prima staat te zijn. We hebben naast het onderhoud toen ook een nieuw uitlaatsysteem op de motor gezet aangezien de huidige te luid was en de motor enorm begrensde, daarnaast hebben we de motor toen op de testbank gehad om af te stellen. Na de laatst keer dat hij bij ons was ontstonden er zeer snel problemen. De motor begon in de 2de sessie te stotteren. Boven de 6000 t/min was het stotteren duidelijk voelbaar. Omdat de klant ver weg was heeft hij zelf wat checks gedaan om te zien waar het probleem lag.

 

De klant heeft de tank uit elkaar gehaald en de pomp/filter in de tank zat vol met rommel. Dit hebben ze een paar keer herhaald en steeds zat er rommel in het filter. We hebben er de laatste keer ook een gebruikte tank opgezet omdat degene die erop zat nogal wat valschade had. Het lijkt erop dat de nieuwe tank ook wat problemen heeft. Wel heeft de klant met deze tank al een dag Zandvoort gereden wat toen probleemloos ging. Het reinigen van de filter heeft geen invloed gehad. Wel heeft de klant een nieuw filter besteld.

 

Bij de laatste dag was de motor op het einde van de dag ook niet meer te starten. Ook voor dit probleem staat de motor bij ons.

 

Start diagnose

We hebben de motor eerst proberen te starten. Dit werkte niet, je hoort het startrelais wel schakelen maar de startmotor beweegt niet. We zijn gaan nameten waar het probleem zit. We hebben de kuipen verwijderd en zijn vanaf het startrelais naar de startmotor gaan meten. Dit hebben we gedaan met behulp van de V4-meting. Hierbij meet je de bron, in dit geval de accu, de voedingszijde, de massazijde en de bron. De Accuspanning is 12V, over de voedingszijde meten we 0V verschil, hetzelfde meten we over de massazijde en over de bron meten we 12V. Dit leert ons dat het circuit in orde is maar de startmotor defect is. Deze gaan we later demonteren eerst willen we kijken waarom de motor stottert.

 

We hebben de motor aangeduwd en zijn op de testbank gaan kijken wat er misgaat. Tijdens een aantal runs zagen we inderdaad een stotter, de motor kwam ook vermogen tekort en liep allesbehalve goed met hogere belasting. Stationair of onbelast in toeren waren er inderdaad geen problemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kapotte bobine is hier zichtbaar in het geel.

 

Op de testbank zagen we in het begin een kapotte bobine aan het licht komen. De bobine van de derde cilinder was stuk. We hebben de kapotte bobine vervangen en ook de 3 andere voor 4 nieuwe bobines. Deze hadden we nog op voorraad. Hierna liep hij al een stuk beter maar nog niet helemaal zoals het moet. Na een aantal controles merkte we vooral dat het op een bepaald punt van de gasklep was. Na controle met de scope zagen we dat het signaal af en toe wegviel. Om dit op te lossen moet de gaskleppositiesensor vervangen. Deze hebben we niet liggen dus deze moet besteld worden. Hierna gaat de motor opnieuw de testbank op om te kijken of alles in orde is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De motor na het demontage van de onderdelen.

 

Hierna zijn we de startmotor gaan demonteren. De startmotor hebben we open gemaakt om te kijken of reparatie nog een mogelijkheid was. Helaas was deze aan de binnenzijde compleet verbrand, dus is vervangen de enige optie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De startmotor gedemonteerd. Deze is helaas niet meer te redden.

 

Na reparatie

We hebben we de gaskleppositiesensor vervangen voor een nieuw exemplaar. Na het vervangen hebben we de motor netjes warm laten draaien waarbij ons opviel dat hij stationair, warm, een beetje liep te zoeken in toeren. Aangezien we natuurlijk zelf veel los hebben gehad hebben we dit opnieuw los gepakt en gekeken of we een fout gemaakt hebben met de montage. Dit was niet het geval. Het begon bij ons ook pas later te dagen dat de motor tijdens de diagnose ook niet echt stationair heeft gedraaid, op de testbank heeft hij alleen koud even stationair gedraaid waarna we hem rustig hebben laten draaien om hem sneller warm te krijgen. Koud liep hij mooi stationair en nu doet hij dat nog altijd. Alleen vanaf 60 – 70 graden begint hij te schommelen in toerental.

Na een aantal metingen zagen we dat de stationair klep niet goed meer werkt, deze opent te ver waardoor hij harder stationair wil gaan lopen, de motor laat dat echter niet toe en corrigeert dit. Daardoor sluit hij de klep weer en die opent daarna weer om het toerental op te vangen. Daarom loopt hij wat wisselend stationair.

Een meting op de testbank wees uit dat het geen invloed heeft op het vermogen. De motor draait weer op vol vermogen en stottert ook niet meer. Dit gebeurde tot we een laatste run gingen draaien, daarbij begon de motor opnieuw te stotteren, het was niet extreem maar ook zeker niet zoals je mag verwachten. Na een aantal metingen kwamen we erachter dat er nog 2 injectoren vervuild. Dit zal een gevolg zijn geweest van de rommel die eerder in de tank was aangetroffen.

 

Conclusie

Als je een motor of auto gaat inzetten voor circuit gebruik moet alles helemaal in orde zijn, elk component wat in mindere staat is komt juist op die momenten naar voren. De motor die hier stond was al eens een circuit fiets geweest, had de laatste 2 jaar weinig tot niet gereden en werd hier nu weer opnieuw voor ingezet. De motor had een crash gehad de laatste keer en deze hebben we opnieuw opgebouwd, we hebben goed onderhoud uitgevoerd en eigenlijk nergens op bespaard. Toch komen er dan na de eerste keren rijden wat zaken aan het licht. Je vraagt je dan af of je dit in de toekomst kan voorkomen, of er zaken anders gedaan moeten worden of het gewoon pech is. Wij gaan uit van het laatste, natuurlijk kun je alles losmaken en laten testen, het blok compleet reviseren en alles in nieuwstaat brengen. Maar je moet ook kijken naar de wensen van de klant, deze rijdt in zijn vrije tijd op het circuit, is niet de snelste en heeft die ambitie ook niet. We houden het in dit geval dus ook op pech. Inmiddels heeft de klant er weer veel probleemloze rondjes opzitten en zijn snelste tijd weer een stuk verbeterd.