Op de website staat een aantal keer vermeld dat wij ook ‘software aanpassingen’ doen, maar wat is dat nu eigenlijk? Daar willen we in dit stukje wat meer duidelijkheid over geven. Het meest bekende wat wij met software aanpassingen doen is in de volksmond ook wel bekend als chiptuning, maar wat is dat dan exact.
Als we over chiptuning praten wordt er meestal ook over verschillende stages gepraat. We beginnen met stage 1, dit is de eerste stap als we praten over vermogenswinst. Het doel dat we hebben met stage 1 is het optimaliseren van de software. Een fabrikant begrenst vaak het vermogen om in diverse landen de auto’s in een lagere belastingcategorie te kunnen krijgen. Door de software aan te passen kunnen wij de auto’s laten lopen op de meest ideale manier.
We halen de software uit de auto met speciaal gereedschap, Als wij de software uit de auto gehaald hebben dan slaan wij dat op in onze database. Vervolgens gaan wij de software programmeren. Het merendeel van de software is door ons zelf geschreven. Wij hebben hierbij altijd het doel dat de auto zo optimaal mogelijk rijd. De gewenste vermogenstoename bereiken wij door (eventueel) de turbodruk te verhogen, meer brandstof in te spuiten, langer brandstof in te spuiten, de ontsteking te vervroegen en begrenzers te verwijderen. Dit zijn een paar aspecten die wij aanpassen om uiteindelijk naar het gewenste vermogen te gaan. Een bijkomend voordeel is dat de auto hier ook zuiniger door te rijden wordt. Met meer vermogen hoef je immers minder gas te geven om dezelfde rit te doen.
Dan komt er vaak stage 2, hiermee gebeurt eigenlijk hetzelfde als dat we in stage 1 uitgelegd hebben alleen zetten we de grenzen nog wat verder. De auto krijgt meer vermogen maar hiervoor zijn ook aanpassingen nodig aan de auto. Het kan zijn dat er een deel van de uitlaat vervangen moet worden, een deel van de inlaat of andere aanpassingen. Deze aanpassingen kunnen wij ook voor u doen of u kunt deze zelf doen. In beide gevallen voor zowel stage 1 als 2 is een vermogensmeting optioneel. Hiermee gaan we op de testbank kijken wat het daadwerkelijke vermogen is, en of er nog verbeteringen zitten. Alle software aanpassingen die wij doen op uw auto zijn getest op de testbank, maar het kan zijn dat hier per auto kleine verschillen in zitten.
De laatste stap met chiptuning is software op maat. Hiermee gaan wij aan de slag en maken we de aanpassingen in de software aan de hand van uw wensen. Om het extra vermogen te krijgen, of juist de brandstofbesparing, dan moeten we de waarden in de software specifiek aan gaan passen om uw auto naar uw wens te krijgen.
Bij elke software aanpassing maken we vooraf en achteraf een proefrit op de weg waarbij we alle waardes nog eens goed controleren. Het kan namelijk ook zijn dat er al een versleten onderdeel in de auto zit. Doordat de auto nu meer vermogen krijgt en alle actuatoren meer naar een uiterste stand moeten, zal een versleten onderdeel eerder aan het licht komen. Daardoor kan het voorkomen dat er na een software aanpassing ineens een storing in de auto komt. Met deze proefrit willen we dit probleem tackelen zodat u als klant hier geen last van hebt. Vervolgens kunt u altijd een testrit maken om te beoordelen of alles naar wens is.
Naast vermogenstoename zijn er ook andere aanpassingen mogelijk, zoals onder andere:
Versnellingsbak optimalisatie. Door uw automaatbak opnieuw in te leren kunnen wij deze laten schakelen op de door u gewenste manier.
Daarnaast zijn er nog vele opties mogelijk die wij met software aanpassingen kunnen doen, wel houden wij ten alle tijden het respect voor de techniek en willen we de rijbaarheid van de auto optimaal houden. Als een ander u een paar pk of newton meter koppel meer aan biedt als ons gaan wij hier niet in mee, wij schrijven onze software zo dat de rijbaarheid van de auto optimaal is. Dit wel zeggen dat wij niet gaan voor een kort piekvermogen maar juist meer vermogen over een breder toerengebied. Dit maakt dat de auto in de praktijk vaak sneller is als de auto met die paar pk meer piekvermogen. Daarnaast doen wij bepaalde aanpassingen ook niet als dit invloed heeft voor de auto in de toekomst. Bij bepaalde auto’s is het bijvoorbeeld niet aan te raden om roetfilters of EGR uit de software te schrijven, dit levert in de toekomst problemen op. Dit zullen wij dan ook niet doen bij uw auto. Hebt u een vraag over software aanpassingen of bent u benieuwd of wij een bepaalde zaken ook kunnen aanpassen neem dan altijd even contact met ons op, de mogelijkheden zijn wat ons betreft onbegrensd hierin.