Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat als de auto een nacht stilstaat de accu leeg is. Dit is niet altijd het geval maar wel bijna elke dag. Het bedrijf heeft er al wat metingen op uitgevoerd en de auto trekt in rust 0,8 A lekstroom. Voldoende om een accu volledig leeg te trekken in een nacht. Het bedrijf kwam echter niet verder met de diagnose.
Het verleden van de auto is niet helemaal duidelijk, het lijkt er niet op dat de auto een schadeverleden heeft gehad. Mocht dit wel zo zijn is het netjes gerepareerd. Daarnaast is er op het marter alarm na geen achteraf inbouw. Het marteralarm is al los geweest wat geen verschil heeft gemaakt. Wij gaan aan de gang met de auto om te zien waar de oorzaak zit van de lekstroom.
Start diagnose
Om een goed begin te maken hebben we de auto eerst uitgelezen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat de accu compleet geladen is bij aanvang en hebben de lader tijdens het uitlezen aan de auto laten zitten. Dit hebben we gedaan omdat de accu zo veel mogelijk vol moet blijven tijdens het meten naar de lekstroom, dan krijg je een zo eerlijk mogelijk beeld. Een lege accu kan namelijk al een vertekend beeld geven aangezien er veel stroom wegtrekt door de accu heen.
Er kwamen geen foutcodes naar voren tijdens het uitlezen.
We zijn hierna begonnen de lekstroom te meten. Dit doen we door met een stroom tang om de massakabel vanaf de accu de stroom te meten. Dit is de beste manier om lekstroom te meten, aangezien je het circuit in orde laat. Als je er een multimeter tussen doet moet je het circuit onderbreken en zou je de lekstroom kunnen oplossen, mocht het bijvoorbeeld over een plakkend relais gaan.
We zien hier het verloop van de stroommeting. De lekstroom blijft constant rond de 0,83A zitten, veel te hoog. Maximaal mag deze auto 0,4A hebben. We verwachten ergens rond de 0,3A te meten als alles in orde is.
We zijn hierna verdergegaan met een spanningsvalmeting over de zekeringen. Op het moment dat er een regelapparaat actief blijft, blijft er stroom lopen. Over elke ‘weerstand/verbruiker’ kun je op dat moment een spanningsverschil meten. Bijvoorbeeld een lamp die aanstaat meet je 12V verschil van plus naar min. Maar ook over een zekering meet je een klein spanningsverschil, deze draad in de zekering is namelijk dunner als de normale bekabeling (deze moet namelijk stuk gaan bij een te grote stroom). Deze spanning gaan we per zekering meten. Alles boven de 3 mV wordt gezien als een te grote stroom en zal problemen geven op een normale zekering. In de praktijk zie je echter dat de meeste zekeringen 0 mV zijn. Een grote zekering zoals de VAG-groep gebruikt boven op de accu’s zullen bij een getal boven de 0,1mV al te veel verbruiken. We meten op de tweede kabel op de accu een waarde van 0,5V deze is te hoog.
We hebben een zekering gevonden waar 0.5mV overheen liep.
De zekering van de radio
De zekering voedt de kleine zekeringkast langs de accu, de zekeringkast in de auto onder het dashboard en het contactslot. We zijn begonnen de zekeringen te meten langs de accu, deze waren allemaal 0 mV. Hierna zijn we in de auto verdergegaan. Aangekomen bij zekering 50 hebben we een waarde gemeten van 4,1 mV deze is veel te hoog. De zekering is van de radio. In het schema zien we dat de kabel achter de zekering direct doorloopt naar de radio. Als we de radio demonteren en de stekker losmaken valt de lekstroom ook terug naar een nette 0,3 A. Ruim binnen de waardes.
De meting met de radio los. De lekstroom is nu ruim binnen de waardes.
We hebben de radio nog gecontroleerd of er eventueel iets vast zat in de cd-wisselaar. Het is namelijk een standaard radio met ook geen sporen dat er ooit iets veranderd is of er een Parrot is ingebouwd. Normaal gaan ze bijna nooit stuk maar het zou kunnen als er wat klem zit in de wisselaar dat hij constant blijft herladen. Met de cd-wisselaar losgenomen van de radio bleef de lekstroom aanwezig op 0,8A het probleem zit in de radio zelf. Deze zal vervangen moeten worden.