Startsituatie
De auto is een import auto die is binnengekomen vanuit Duitsland. De klant had 1 klacht:
De gaat in noodloop zodra er mee wordt gereden.
De fout die er dan inkomt is:
Deze fout blijft terugkomen. In Duitsland is voor dit probleem de wastegate al vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit heeft echter geen effect gehad. Het bedrijf waar de auto nu staat heeft deze opnieuw vervangen voor een gebruikte die werkte en heeft het asje gangbaar gemaakt. Ook dit heeft geen effect gehad. Daarom is ook de turbo vervangen, deze was ingescheurd bij de wastegate. De turbo is vervangen door een gebruikte. Dezelfde fout als er al inzat zit er nu opnieuw in. Dit heeft dus ook geen effect gehad.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen en hebben opnieuw dezelfde foutcode gevonden. We zijn de auto laten warmdraaien en live waardes in de gaten gaan houden. Er springt geen enkele waarde uit en de auto draait ook netjes. Op het moment dat je gas geeft komt er geen storing in, ook niet bij vol gas.
Op het moment dat we gaan rijden, komt er de foutcode in:
We konden de foutcode eerste instantie niet wissen. Maar na de auto een paar keer aan en uit te hebben gezet ging de foutcode weg. Nu konden we ook een paar keer vol optrekken maar hierna kwam dezelfde foutcode weer terug.
We hebben een aantal basismetingen gedaan en checks waaruit steeds naar voren kwam dat alles in orde was. Het probleem leek softwarematig te zitten. Daarom zijn we de auto gaan updaten naar een nieuwe versie van de motorelektronica software, ook dit maakte niet het verschil voor de storing.
Hierna zijn we de wastegate klep, de fout blijft hier immers op terugkomen, een paar keer aansturen. De eerste keren aansturen was er opnieuw geen probleem. Maar na 3 keer kwam de klep ineens niet meer verder dan half open. Als we de klep een beetje hielpen dan ging hij wel compleet open, maar terugduwen lukte niet. De aansturing lijkt dus te werken maar is niet krachtig genoeg. Als we erop gaan meten dan zien we dat de spanning compleet weg lijkt te vallen als je hem aanstuurt (en hij niet goed beweegt). Nadere inspectie leerde ons dat de mantel van de bekabeling ook niet meer origineel was. Nadat we hem open hadden gemaakt troffen we het volgende aan:
De stekker is niet meer origineel. Er is op een niet zo nette manier een andere stekker aangemaakt en ook de massa is niet meer origineel, waar deze normaal het regelapparaat in moet lopen loopt deze nu recht naar de cilinderkop toe. Maar hij moet wel terug het regelapparaat in gaan omdat daar een controlefunctie opzit.
Reparatie
Om het probleem op te lossen moet de kabelboom vervangen worden. We verwachten dat het dan opgelost is, maar kunnen dit niet zeker zeggen. Het kan namelijk zijn dat ook het regelapparaat nog vervangen moet worden. Dit weten we echter pas zeker als de bekabeling weer helemaal in orde is. Nadat de kabelboom vervangen was bleef de storing nog terugkomen. Er moest dus ook een ander regelapparaat op. We hebben met oog op de kosten een gebruikt regelapparaat ingeleerd en de auto werkte hierna weer zoals het moest.