Startsituatie
De auto is bij ons binnengebracht met de klacht dat de auto niet meer start. De auto stond voor onderhoud bij het bedrijf. Dit is uitgevoerd en eerste instantie werkte hij nog goed na het onderhoud. Toen hij echter voor de 2de keer gestart werd viel hij uit. Dit bleef opnieuw gebeuren. Er is naar de auto gekeken en volgens de garage ligt het aan de ECU aangezien de injectoren geen massa hebben.
Start diagnose
Omdat het probleem in de ECU zou moeten zitten hebben we deze eerst opengemaakt en getest. Deze werkt echter zoals het moet. Het signaal blijft actief als we deze met de ECU tester aansturen.
We hebben het krukas en nokkenas signaal gemeten hieraan zagen we geen gekke dingen en konden we concluderen dat deze beide naar behoren werkten.
We zijn daarna gaan kijken of dat de bobines een vonk afgeven. Aan het spanningsbeeld is te zien dat dit gebeurt zo ook bij de andere.
We hebben de brandstofdruk gemeten. Deze is constant tijdens starten op 3,8bar. Dit is de voorgeschreven druk dus dit is perfect en zou de auto gewoon op moeten starten.
Omdat de ontsteking naar behoren werkt zijn we gaan kijken naar het injector signaal. Hierbij zagen we dat de injector eerst wel aangestuurd wordt en na een seconden de injector niet meer wordt aangestuurd. Dit signaal is gemeten op de vierde cilinder maar dit was hetzelfde als op alle andere cilinders.
De compressie is ook in orde, het probleem moet hem in de ECU zitten. We hebben het vermoeden dat de startonderbreker actief blijft. Dit kunnen we niet vaststellen met de testkast, wat we wel merken is als we een nieuwe sleutel in willen leren dit mislukt, dit geeft ons het idee dat het in de startblokkering zit. Als er nog een 2de sleutel is willen we deze vooraf graag proberen, zodat we de sleutel uit kunnen sluiten.
We zijn wat gaan zoeken op de fout en kwamen een soortgelijke situatie tegen, helaas zonder oplossing. Deze persoon gaf aan dat als de bobines losgekoppeld werden de injectie wel actief bleef. Dit is bij ‘onze’ auto ook het geval.
Vervolg diagnose
We hebben geprobeerd de startblokkering te verwijderen. Uit de ECU is dit mogelijk. Echter start de auto hierna nog altijd niet aangezien het EWS-systeem van BMW niet te omzeilen is. We hebben de ECU weer origineel gemaakt waarna we verder zijn gegaan met de diagnose.
We hebben wat originele Rover literatuur in huis gehaald en een originele tester om te proberen het een en ander in te leren. De sleutel opnieuw inleren is niet mogelijk. Dit is alleen mogelijk na een hele nieuwe sleutel te monteren of de complete set te vervangen. Los vervangen is niet mogelijk. We hebben daarom het EWS-systeem nagemeten. Hiervoor moet helaas wel een (groot) deel van het dashboard los. Dit is allemaal in orde.
We hebben de complete set vervangen waarna de auto weer start en loopt. Dit doet hij goed en haalt ook zijn 4 gas test ruim. Hij geeft echter wel een motorstoring en de motor is niet uit te lezen. De klant gaat ermee akkoord dat dit het geval is.