Renault Zoë: Niet meer opladen

Startsituatie

De auto is 4 maanden geleden door de klant aangeschaft. Hij heeft de eerste tijd probleemloos gereden, hierna heeft het probleem zich voorgedaan. De auto is een maal zeer leeggereden, zo ver dat het acculampje inmiddels aan is van ‘lege accu’. Thuis aan de lader springt de lader aan, dit duurt een goede seconde en valt daarna uit. Dit is met de 230V lader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto eerst aan de lader te leggen en de klacht te verifiëren. De auto gooit de lader er inderdaad direct uit. Hier zit dus een probleem. We hebben hierna de auto uitgelezen. Er staan diverse foutcodes in:

 

  • DTCC40100 MULTIPLEXINFO INSPUITSYSTEEM ONGELDIG
  • DTCC14087 GEEN MULTIPLEX-EMISSIE CUI,Informatie afwezig.
  • DTCC13487 GEEN MULTIPLEXSIGNAAL TELEMATICA,Informatie afwezig.
  • DTC957015 CIRCUIT REMLICHTEN,Onderbreking of kortsluiting aan +12V
  • DTC5A607B TE LAGE BANDSP
  • DTC80D223 BEDR. WAARSCHUWINGSLAMPJE,Verschil tussen de staat van het controlelampje vanaf het instrumentenpaneel en het commando vanaf de airbagrekeneenheid.
  • DTC809115 CIRCUIT CRASH SENSOR PORTIER LINKS VOOR,Onderbreking of kortsluiting aan +12V
  • DTC921215 CIRCUIT DIMLICHTEN LINKS,Onderbreking of kortsluiting aan +12V
  • DTCAE0155 COMMUNICATIEPROTOCOLFOUT,Configuratie leeg of incompleet.
  • DTCAE01F0 COMMUNICATIEPROTOCOLFOUT,Communicatietime-out
  • DTCAE02F0 COMMUNICATIEFOUT SERVER,Communicatie-timeout
  • DTCAE0855 KONFIGURATIE REKENEENHEID,Configuratie leeg of incompleet.
  • DTCD00008 COMMUNICATIE CAN
  • DTC041168 COMMUNICATIE CAN
  • DTCC12187 GEEN MULTIPLEX-EMISSIE ABS
  • DTC007163 *CIRCUIT POSITIECONTACT HENDEL
  • DTC1525F3 SAMENHANG MULTIPLEXINFORMATIE SNELH.REG/BEGR,De informatie die de snelheidsregelaar of snelheidsbegrenzer hebben ontvangen zijn conform.
  • DTC060198 PRESTATIES VAN ELEKTROMOTOR
  • DTC030208 AIRCOCOMPRESSOR,CANSTORING
  • DTC030308 PRIVE MULTIPLEXNETWERK VACUMPOMP
  • DTC009063 SCHAKELAAR ECONOMY-MODUS
  • DTCC12987 COMMUNICATIE CAN
  • DTC051108 OPNAME-ELEMENT 12 VACCUSTROOM,Communicatie verstoord
  • DTC060C64 TRAJECTCONTROLE
  • DTC103A96 INVERTERMODULE
  • DTCD00261 COMMUNICATIE CAN
  • DTC93D98F Aansluiting USB,ONREGELMATIG OF VERKEERD SIGNAAL
  • DTC0671F5 BCB
  • DTC064819 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC061263 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC066277 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC066263 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC066864 BCB
  • DTC064913 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC066964 ACCULAADCIRCUIT
  • DTC069094 Charging Terminal Voltage Inconsistency

 

We zijn eerst gaan meten of de auto het signaal geeft aan de lader dat hij mag gaan laden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit signaal wordt goed gegeven. Het lijkt er dus op dat hij hem eruit gooit doordat de lading de accu niet bereikt. Dit kan door de inverter komen, BCB of de laadkabel. We hebben eerst een 230V laadkabel gepakt om te proberen. Deze werkt ook niet. De laadkabel is dus uitgesloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna zijn we naar de inverter gaan kijken. Hier hebben we de basismetingen op gedaan welke allemaal in orde zijn. Omdat de metingen in orde zijn hebben we in een korte proefrit gekeken of er nog inverter werking is. Bij gas loslaten moet hij de accu ook laden. Dit werkt perfect. Hiermee is de Inverter ook uitgesloten. Deze uitgesloten moet het in de BCB zitten. Deze maakt echter gebruik van een ander circuit op het moment van aangesloten aan een laadpaal dan aangesloten aan een 230V lader. We hebben daarom een laadkabel gepakt voor de laadpaal en aan onze laadpaal gehangen. Hierna laadt de auto perfect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om het op te lossen moet de BCB gerepareerd worden. Dit kunnen we voor u repareren. Het is ook een keuze om zo door te blijven rijden en de auto te laden met een laadpaal, dit laad tevens sneller en is beter voor de accu.