Startsituatie
De auto is 4 maanden geleden door de klant aangeschaft. Hij heeft de eerste tijd probleemloos gereden, hierna heeft het probleem zich voorgedaan. De auto is een maal zeer leeggereden, zo ver dat het acculampje inmiddels aan is van ‘lege accu’. Thuis aan de lader springt de lader aan, dit duurt een goede seconde en valt daarna uit. Dit is met de 230V lader.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto eerst aan de lader te leggen en de klacht te verifiëren. De auto gooit de lader er inderdaad direct uit. Hier zit dus een probleem. We hebben hierna de auto uitgelezen. Er staan diverse foutcodes in:
We zijn eerst gaan meten of de auto het signaal geeft aan de lader dat hij mag gaan laden.
Dit signaal wordt goed gegeven. Het lijkt er dus op dat hij hem eruit gooit doordat de lading de accu niet bereikt. Dit kan door de inverter komen, BCB of de laadkabel. We hebben eerst een 230V laadkabel gepakt om te proberen. Deze werkt ook niet. De laadkabel is dus uitgesloten.
Hierna zijn we naar de inverter gaan kijken. Hier hebben we de basismetingen op gedaan welke allemaal in orde zijn. Omdat de metingen in orde zijn hebben we in een korte proefrit gekeken of er nog inverter werking is. Bij gas loslaten moet hij de accu ook laden. Dit werkt perfect. Hiermee is de Inverter ook uitgesloten. Deze uitgesloten moet het in de BCB zitten. Deze maakt echter gebruik van een ander circuit op het moment van aangesloten aan een laadpaal dan aangesloten aan een 230V lader. We hebben daarom een laadkabel gepakt voor de laadpaal en aan onze laadpaal gehangen. Hierna laadt de auto perfect.
Om het op te lossen moet de BCB gerepareerd worden. Dit kunnen we voor u repareren. Het is ook een keuze om zo door te blijven rijden en de auto te laden met een laadpaal, dit laad tevens sneller en is beter voor de accu.