Startsituatie
De auto is eerder bij ons geweest met een kapotte dynamo en een los zittende pluskabel.
Sinds die tijd, of in ieder geval kort daarna, zijn er problemen begonnen met de turbodruk. Eerst was de fout dat de druk te hoog was. De MAP sensor en de inlaat temperatuur sensor zijn vervangen waarna het probleem een tijd weg is geweest. Hierna is het probleem teruggekomen maar nu met turbodruk te laag. Alle vacuüm aansluitingen zijn gecontroleerd en lijken goed te zijn maar de fout blijft. Met rijden is niet direct wat te merken.
Start diagnose
We zijn begonnen met de diagnose en hebben de auto eerst uitgelezen. Er zaten 2 fouten in:
De fouten zijn dus beide terug. Hierna hebben we een proefrit gemaakt. Met koude motor zien we aan de live waardes van de turbodruk en gewenste turbodruk geen verschil. Hoe warmer we hem rijden hoe groter dit verschil in die pieken wordt. Hier lijkt iets niet te kloppen.
We zien op de Renault-server dat er een update beschikbaar is voor dit probleem. Deze hebben we geïnstalleerd en zien op de data dat de aanpassing hem zit in het ruimer maken van de turbodrukwaardes. Dit houdt in dat hij later op storing zal gaan.
We zijn opnieuw gaan rijden en zien dat de turbo slecht blijft reageren. Hoe warmer we de turbo maken des te slechter het wordt. Zo erg dat hij opnieuw op fout gaat. We merken ook dat de auto hikt op momenten dat hij onder of overdruk heeft.
We hebben het inlaatsysteem onder de rook gezet met de rookmachine. De auto lekt nergens in het inlaattraject. We hebben de wastegate klep gecontroleerd op de werking. We kunnen hem op druk lastig laten bewegen. Met een schroevendraaier merken we dat hij bijna niet beweegt, hij klemt enorm. Als we de motor laten afkoelen komt hij weer los. De turbo moet vervangen worden.
Na het vervangen van de turbo is het probleem volledig opgelost.