Renault Megane: Start/stop problemen

Status bij inname

De klant heeft een jaar geleden deze auto gekocht. Toen hij de auto kocht was hij er zich van bewust dat het start/stop systeem niet werkte. Volgens de verkoper lag dit aan een kapotte stroomsensor. Omdat de klant zich niet stoorde aan dit probleem heeft hij het zo gelaten, totdat de auto verkocht moest gaan worden. Hij heeft de auto eerst bij zijn eigen garage neergezet voor dit probleem. De garage heeft de accu doorgemeten en goed bevonden, maar krijgen niet helemaal duidelijk waar het probleem vandaan kwam. Ze denken dat het de stroomsensor is maar omdat niemand dit met zekerheid kan zeggen wil de klant een juiste diagnose laten stellen. Hiervoor heeft hij De Multimeter ingeschakeld.

 

Start diagnose

De eerste stap die we bij elke auto doen is controleren of de klacht daadwerkelijk aanwezig was. Het kan zo maar zijn dat de klant het systeem verkeerd gebruikt waardoor het niet werkt en er dus eigenlijk niks mis is met de auto. Om er dan eerst een hoop tijd in te stoppen en hier pas na afloop achter te komen is erg jammer. Bij deze auto was het vrij duidelijk dat het systeem problemen had, als je de auto startte kwam er vrijwel direct in beeld te staan dat er een fout zat in het start/stop systeem en dat deze uitgeschakeld werd om deze reden.

Om opnieuw te beginnen met de diagnose hebben we de auto uitgelezen. Hier kwamen verschillende foutcodes naar voren toe:

DTC0380 - Voorverwarmingseenheid, diagnosecontact 

DTC921114 - UPC beveiliging en schakeleenheid, toevoercircuit - Open circuit of kortsluiting met aarde - Permanent

DTC923A67 - Afkoppelen accu - Signaal onjuist na activiteit - Intermitterend

DTC921215 - Links verlaagd koplampcircuit - open of kortsluiting naar +12

92686829 - Unknown fault code

DTC926681 - Batterij stroomsensor - Ongeldige seriesdata ontvangen - Permanent

DTC926364 - Gestabiliseerde spanningsregelaar - Signaal aannemelijkheid storing - Intermitterend

 

De eerste foutcode heeft niet direct iets te maken met het start/stop systeem, de rest wel. De eerste foutcode hebben we daarom even links laten liggen. Wel is dit iets wat in het achterhoofd gehouden moet worden voor de toekomst, een dergelijke foutcode kan voor problemen met het roetfilter gaan zorgen. 

 

Omdat er verschillende foutcodes in zaten met betrekking tot het laadsysteem ben ik eerst de data log waardes gaan bekijken in de computer. Omdat je deze uitleest doormiddel van een testkast kijk je niet direct op de sensor, maar zie je wat de computer ziet gebeuren. Hierdoor weet je niet alleen of de sensor goed werkt, maar ook of de bekabeling in orde is richting de computer. Daar kwamen een aantal rare waardes uit.

De dynamo belasting stond op 99%, dit houd in dat de auto de dynamo vol aan het aansturen is om te laden terwijl de auto stationair stond te draaien met bijna geen verbruikers aan, dan is deze aansturing niet nodig.

De ladingsstatus van de accu is 70% bij een accutest blijkt ook dat hij niet helemaal vol zit. Hij komt hierbij ook uit op een ladingsniveau van 60% (Vol is de accu 760EN nu is deze 456EN)

De gemeten accuspanning door de computer 15,91V

Omdat dit niet overeenkomt met de verwachting die wij hadden, hebben we de oscilloscoop aangesloten om te controleren wat de werkelijke gemeten waardes zijn van deze auto. Deze kwamen niet overeen met de waardes die uitgelezen werden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De meting waarbij de alles aangesloten is. Opvallend is de blauwe lijn:
Deze geeft hier 13,91V aan. Terwijl de computer denkt dat er 15,91V aanwezig is.

 

De rode lijn:

Dit is het LIN-bus signaal van de sensor op de accu. Deze geeft geen bericht door. Links zie je een hoogte verschil in het bericht, de linker zijde van het linker bericht komt lager als de rechter zijde, dit zou bij het rechter bericht hetzelfde moeten zijn. De sensor krijgt wel voeding en heeft massa. Omdat het signaal er wel aankomt blijkt dat de bekabeling heel is maar dat de sensor geen antwoord geeft. De sensor is daarom kapot.

 

De groene lijn:

Deze geeft de aansturing van de dynamo aan. Deze auto is uitgevoerd met een ‘slimme’ dynamo. Deze hoeft niet constant bekrachtigt te worden en te werken. Door hem af en toe niet aan te sturen kan de auto makkelijker lopen en is deze zuiniger.

 

De gele lijn:

Op de gele lijn staat de laadstroom, deze is aan de hoge kant. De auto is de accu aan het kapot laden.

 

Wat moet er vervangen worden?

Om de auto helemaal in orde te krijgen moeten er een aantal dingen vervangen worden. De accu moet in de eerste plaats vervangen worden deze is te zwak en zorgt er voor dat de start stop nooit zal werken (onder de 80% ladingstoestand werkt deze niet).
Daarnaast moet de stroomsensor op de accu vervangen worden. Deze meet niets meer waardoor de ladingstoestand niet duidelijk is en de auto de dynamo vol blijft aansturen om de accu te blijven laden.

 

Zijn we er dan al?

Helaas zijn we er dan nog niet. Er moet namelijk ook nog een duidelijke oorzaak zijn waarom die stroomsensor kapot is. Het is in principe geen slijtage onderdeel en gaat bij de meeste auto's een leven lang mee. Waarom zou hij dan bij deze auto juist kapot gaan? Doordat we bij De Multimeter alles opschrijven wat we zien en doen is het makkelijk een overzicht te houden van je bevindingen. Toen we het verhaal terug aan het lezen waren viel iets op, die accu met een lage ladingstoestand en een dynamo die veel te veel bijlaad. En waarom denkt de auto dat de accuspanning 15,91 volt is terwijl het in de praktijk een volt lager is. Allemaal vragen die ook voor problemen kunnen zorgen. Zou het zo zijn dat de computer ook wat problemen heeft? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat iemand de auto ooit verkeerd heeft opgestart waardoor er kortsluiting is ontstaan. Na het openen van de computer bleek al snel dat dit aan de hand was, een van de diode die in het UPC regelapparaat zitten was compleet doorgebrand. De oorzaak voor het probleem lijkt hiermee dus ook gevonden, een menselijke fout. Of de kabels zijn ooit verkeerd om aangesloten om de auto over te starten, maar dit lijkt onwaarschijnlijk omdat er dan meestal meer problemen zijn. Wel kan het zo zijn dat iemand de auto op een ouderwetse manier heeft opgestart, door de spanningspiek zijn er 'zwakke' componenten in de auto doorgebrand. 
 

Ga dus nooit zo maar aan de slag met startkabels, voor je het weet gaan er regelapparaten kapot, een flinke schadepost die eigenlijk niet nodig was geweest.