Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat er af en toe een start/stop systeem melding is dat het systeem niet werkt. Daarnaast geeft de auto ook vaak de melding dat de parkeerrem defect is. Deze tweede klacht is er pas later bijgekomen. De auto is al bij de garage geweest waar er geen oorzaak voor de problemen gevonden zijn.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren. De auto geeft inderdaad direct de melding dat het start stop systeem niet werkt. De tweede stap is een proefrit waarbij we hopen ook de melding van de parkeerrem te krijgen. Deze krijgen we na een korte proefrit. We hebben de auto daarom binnengezet en de auto uitgelezen. Hij heeft erg veel foutcodes, veel komen er in onze optiek door een lege accu (ons is verteld dat de auto in het verleden is opgestart). We hebben de foutcodes daarom gewist en de auto opnieuw laten draaien en rijden. Daarbij krijgen we de meldingen in het dashboard al direct terug en hebben we de auto opnieuw uitgelezen. Nu hebben we een wat beter overzicht qua foutcodes.
DTC009077 SIGNAAL BRANDSTOFDRUK Mechanische storing
DTC1525F3 SAMENHANG MULTIPLEXINFORMATIE SNELH.REG/BEGR De informatie die de snelheidsregelaar of snelheidsbegrenzer hebben ontvangen zijn volgens, in overeenstemming met.
We hebben als eerste de UPC gecontroleerd. Dit is de module die vaak kapotgaat bij opstarten en de voeding regelt in de auto. We vermoeden dat dit de grote oorzaak is van alle klachten. Echter valt ons nu op dat de remlichten niet altijd branden bij het intrappen van de rem. We hebben hier eerst even naar gekeken en zien dat de remlichtschakelaar niet meer goed werkt. Deze gaan we sowieso los vervangen aangezien dit voor groot gevaar kan zorgen.
Hierna zijn we verdergegaan met de module.
Hierbij zien we dat er een aantal diodes defect zijn. We hebben de diodes vervangen en alle overige componenten die kapotgaan op deze modules. Hierdoor is hij weer klaar voor de toekomst.
We hebben alles gemonteerd en weer opgebouwd waarna we zijn gaan testen. Alle fouten zijn verdwenen op een fout na:
We hebben de accu gemeten en deze is helaas te ver versleten, van de 760A is er nog 530A over, dit is inderdaad te laag. Daarom geeft het systeem nog deze meldingen. De accu moet vervangen worden.
Na het vervangen van de accu hebben we een lange proefrit gemaakt waarbij de fouten opgelost zijn en wegblijven.