Startsituatie
De klant heeft de auto anderhalf jaar geleden uitgeleend om een andere auto mee op te starten. Na het opstarten van de andere auto heeft de auto het probleem dat het start/stop systeem een fout aan blijft geven. Het zou volgens de garage in de stroomsensor moeten zitten of in de accu. De klant heeft toen zelf de accu vervangen en de stroomsensor vervangen maar dit heeft niets opgelost.
Hierop is de klant uitgekomen bij ons om een diagnose aan de auto te stellen en deze te repareren.
Start diagnose
Om vanaf 0 te beginnen met de diagnose ben zijn wij begonnen de auto uit te lezen. Hier kwamen verschillende foutcodes naar voren toe:
Deze foutcodes slaan allemaal terug op verlichting. De klant heeft Led dimlichten gemonteerd in de auto. Het linker dimlicht geeft bijna geen licht meer, maar ook het rechter dimlicht geeft problemen. De aantal lumen die van deze lampen afkomen zijn zo laag dat hij er niet mee gekeurd mag worden. Mijn advies zou zijn deze lampen te vervangen door goede H7 lampen of door speciale H7 lampen die een extra wit beeld geven zodat dit lijkt op xenon. Deze foutcodes zijn dus verwaarloosbaar voor het probleem waar de auto voor komt. De mistlampen werken ook maar hier zijn ook eenzelfde soort lampen gemonteerd. Dit zal ook de foutcodes geven.
Daarnaast zat er ook nog de volgende foutcode in:
Bekend is dat deze foutcode naar voren komt op het moment dat de accuspanning te laag is of bij het ontkoppelen van de accu. Deze foutcode is dus weer terug te herleiden naar de accu die vervangen is geweest en de stroomsensor.
De foutcodes die wel te maken hebben met het start stop systeem staan hieronder:
Omdat niet vast te stellen was of de nieuwe accu ook herkend was door de UPC (de regelunit die deze gegevens verzameld) is deze eerst gecontroleerd. De accu toestand stond op 85% dit is voldoende om start stop te kunnen activeren. Het probleem van het niet werken van het systeem komt dus ergens anders vandaan. Wel moet de accu geladen worden zodat het systeem straks goed getest kan worden. We hebben de accu hierop meteen aangesloten aan een goede acculader.
Omdat het probleem nog niet zichtbaar was hebben we de UPC-module doorgemeten. Daarbij bleek dat er een aantal signalen van onder andere de laadtoestand van de dynamo niet goed binnen kwamen in de UPC. Na het openen van de UPC bleek dat deze kapot was.
Wat moet er vervangen worden?
Om de auto weer goed, storingsvrij te laten werken moet de UPC-module vervangen worden. Daarnaast moet deze ingeleerd worden omdat anders de auto de UPC-module niet herkend.