Renault Megane Scenic: Originele sensoren

Startsituatie

Deze Renault Megane Scenic komt binnen met een motorstoring, er is al het een en ander vervangen aan de auto maar tot op heden nog geen succes. Wat er exact vervangen is weten we op dit moment niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn begonnen met het voertuig uit lezen. Aan de motorloop is niets te merken, ook branden er geen andere lampjes. Het uitlees apparaat geeft de volgende foutcode aan:

 

  • DTC922C64 CIRCUIT OLIEDRUKSENSOR
  • DTC1525F3 SAMENHANG MULTIPLEXINFORMATIE SNELH.REG/BEGR,De informatie die de snelheidsregelaar of snelheidsbegrenzer hebben ontvangen zijn conform.

 

We zijn begonnen met de onderste foutcode en hebben wat proefritten gemaakt. De cruise control werkt wel gewoon, ook de begrenzer werkt zoals het moet. We zien hier niets in foutgaan en kunnen de fout ook gewoon wissen. Dit geldt niet voor de bovenste fout. Deze blijft staan.

 

Met deze informatie zijn we verder gaan zoeken waar de oliedruksensor zit. We hebben een spanningsmeting gedaan op de sensor. Hier komt 12v op als het voertuig op contact staat. En 13v op het moment als het voertuig loopt. Deze spanning zou zich echter tussen de 11,8 en 0,2 V moeten bevinden met lopende motor. De sensor is dus een open circuit en doet niets. We hebben een V4 meting gedaan of de onderbreking in de sensor zit of in de regelunit. Deze bevindt zich in de sensor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals al op de foto te zien was, de sensor is al nieuw. Dit viel ons tijdens de diagnose ook al op. Wat navraag bleek dat dit niet de eerste nieuwe sensor is maar zelfs al de tweede, en toch weer kapot. We hebben geadviseerd om een nieuwe sensor te monteren, maar dan wel een originele. De vorige twee sensoren waren allebei universele sensoren. Na het monteren van de originele sensor was het probleem opgelost.