Startsituatie
Deze Renault Megane komt binnen met het probleem dat het voertuig niet meer start. De klacht heeft zich voor het eerst voorgedaan nadat de auto is uitgevallen op een lege tank. De auto komt uit de bedrijfsvoorraad van een klant, door een lage accuspanning heeft hij de auto lange tijd laten lopen en is deze uitgevallen op een lege tank. De tank is weer gevuld maar de auto wil niet meer aanslaan.
De auto is naar de werkplaats gegaan waarbij ze de voorste zekeringkast vervangen hebben. Dit heeft echter geen verschil gemaakt voor de storing. Daarom is de auto bij ons gekomen voor verdere diagnose.
Start diagnose
Ik ben begonnen met het voertuig uit te lezen hierbij gaf die het volgende aan:
Wat niet helemaal duidelijk op een oorzaak wijst. Dus zijn we enkele sensoren en actuatoren gaan controleren, of ze een voeding krijgen, worden aangestuurd en of ze ook daadwerkelijk iets doen. We kwamen er achter dat de temperatuursensor, injectoren allemaal netjes werken, maar dat het brandstof relais niet inschakelt.
Dus zijn we gaan meten op de brandstof pomp of daar ook daadwerkelijk geen spanning aan komt dat is niet het geval.
Op de module waar het relais in zit komt ook geen spanning uit. We hebben de zekeringen overal gecontroleerd en deze zijn allemaal in orde. Het lijkt erop dat een van de voorwaardes voor starten niet klopt en daardoor het brandstofrelais niet wordt aangestuurd.
Daarom is de volgende stap die we willen nemen opnieuw software in de modules te zetten en alles te resetten. Als dit alles gebeurd is verwachten we dat de auto weer kan starten. We hebben in elke module nieuwe software kunnen zetten op de motorcomputer lukt dit echter niet. Hij breekt op een gegeven moment de procedure af. We hebben dit meerdere keren geprobeerd echter lukt het niet. We zijn verdergegaan met de diagnose.
We zijn een aantal metingen gaan doen op de UPC-module. Hiervoor moesten er wat stekkers los. Helaas waren de stekkers al vaker losgehaald voordat het voertuig bij ons kwam. Waardoor de weerhaken die de stekker een geheel houdt al zo versleten waren dat die de stekker niet meer bij mekaar houdt.
Hier kwamen wij ook achter tijdens het demonteren van de stekker.
Dan heb je ineens een heleboel losse stekkers. Om deze weer goed terug te kunnen plaatsen hebben we gezocht naar schema’s en hebben we ze goed terug kunnen plaatsen.
We hebben uitgesloten dat er geen probleem in de zekering kast/ relaiskast zit of met de bekabeling daarvan. We zijn gaan meten op de motor regeleenheid of alles klopt. Hierbij klopte het dat er 2 constante voedingen op aan kwamen, ook de massa’s zijn goed, maar een van de drie geschakelde plussen kwam geen spanning op aan.
Dus hebben we het ECU losgehaald en nogmaals gemeten of er nu wel 12v op de kabel uit komt.
Dit is het geval. Dit betekent dat er kortsluiting is in het ECU of een overgangsweerstand in de kabel. Als we echter een verbruiker over de kabel zetten blijft de spanning wel goed, dit gaat pas mis als de ECU weer aangesloten wordt.
Na vervangen ECU werkt alles weer zoals het moet.