Startsituatie

De auto is bij het bedrijf gebracht voor het vervangen van de verstuivers. Deze waren niet goed meer, de auto is wel lopend gebracht en was rijbaar. Na het vervangen van de injectoren wou deze niet meer aanslaan er zijn diverse metingen en testen gedaan maar hij wil niet aanslaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de accu op te laden aangezien deze helemaal leeg was, vermoedelijk door de startpogingen. Na het laden hebben we de klacht geverifieerd. De auto gaat goed rond maar slaat niet aan, hij geeft ook geen tekenen van aanslaan.

 

Bij het uitlezen staan de volgende fouten in de auto:

 

  • DTC904248 VOEDINGSSPANNING REKENEENHEID Te lage voedingsspanning

 

Deze fout komt na wissen niet meer terug en komt vermoedelijk door de lage accuspanning. We hebben met de testkast de brandstofdruk gemeten in de pomp tijdens het starten, deze zit op 328 bar, ruim boven de minimale startdruk van 300 bar. Het toerental tijdens starten zit op 350 t/min, dit is ook ruim voldoende, hij moet rond de 250 t/min gemiddeld zitten. Ook de temperatuur van de motor is kloppend, als deze te hoog of te laag zou zijn kan hij hierdoor te veel of te weinig inspuiten waardoor de motor niet gaat lopen.

 

We hebben hierna de retour gemeten van de injectoren. Er zit geen retour in de injectoren. Het kan komen door lucht in het systeem maar ook door een defect in de injectoren of verder in het systeem. We gaan daarom eerst de metingen doen aan de injectoren. We pakken er twee omdat we hier makkelijk bij kunnen en ze ook per twee aangestuurd worden, 1 en 4 – 2 en 3. We hebben 3 en 4 gemeten. Wel is te zien dat de stekker van cilinder 4 defect is, niet elektronisch maar het plastic omhulsel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De injectoren hebben een goede openingsstroom, de spanning hebben we gemeten maar is minder relevant als de stroomopname maar klopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben goede brandstofdruk tot de verstuivers, we hebben aansturing dus in principe moet hij het doen. In overleg hebben we de oude gemonteerd. Wat direct opvalt is een grote brandstofdruppel aan de eerste verstuiver bij demontage.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij geeft hierop veel teken van leven maar wil net niet aanslaan. We hebben daarom in overleg ervoor gekozen de nieuwe te laten testen.

 

Hierbij blijkt dat er een minimaal binnen de waardes is, een is defect en twee zijn er goed. Volgens de dieselspecialist gaat hij hier ook niet op aanslaan. De nieuwe verstuivers zijn de oorzaak van het niet starten.

 

Na vervanging werkt alles perfect.

Renault Kangoo: Niet wat het lijkt