Renault Clio: Schakelaar problemen

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met de klacht dat de ruitenwisser niet werkt, de wisser werkt wel als je de ruitensproeier bediend en de verlichting werkt niet. Als de auto gestart wordt gaat de dag rijverlichting heel hard branden aan de bestuurderskant en de stadslichten. Ook het grootlicht werkt. Het dimlicht werkt niet en ook de dag rijverlichting aan de bijrijderszijde niet.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose gestart door de klacht te verifiëren. De klacht is inderdaad aanwezig zoals de klant deze beschrijft. De tweede stap die we hebben gedaan is de auto uitgelezen. Er zitten diverse foutcodes in, maar de foutcode die van toepassing is voor onze klacht staat hieronder:

 

  • Df010 COMBINATIEKRING HENDEL ONDER STUUR AKTIV

 

Deze foutcode slaat vaak terug op de stuurhendels/stuurbediening. Uit ervaring weten we echter dat bij deze auto’s ook vaak de bekabeling stuk gaat net na de stekker. Hierdoor krijg je soortgelijke fouten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de bekabeling gerepareerd waarna de ruitenwisser problemen opgelost zijn. De problemen met de verlichting echter nog niet. Deze blijft exact gelijk. We zien in de live waardes dat de verlichting standen goed worden doorgegeven aan de UCH maar deze werken helaas nog niet. We hebben de UCH los getest welke ook goed werkt. We kunnen de verlichting dan ook aansturen. We hebben de koplampen losgemaakt omdat er sommige lampen niet werken. Dit komt waarschijnlijk doordat er een aantal stekkers niet vastzaten. We hebben de stekkers vastgezet, wat nog geen verschil maakte voor de storing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben gemeten tot waar we het signaal van de verlichting zien. Dit zien we nergens terugkomen, zelfs niet in de schakelaar. Het controle signaal van de stand werkt wel in de schakelaar maar de aansturing komt er niet uit. De schakelaar moet vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Waarna de nieuwe schakelaar gemonteerd is werkt het een groot deel weer, echter brandt het dimlicht aan beide zijde nog niet. We zijn gaan meten bij de voedingsregeleenheid en we meten geen spanning op de kabel naar de koplampen toe. Daarna zijn we gaan kijken bij het relais welke deze lichten moet inschakelen, wanneer we de juisten pinnen doorverbinden gaat de verlichting branden. We kunnen uitsluiten dat vanaf de voedingsregeleenheid naar de koplampen geen probleem zit, maar in de aansturing van dit relais.






 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

We hebben de voedingsregeleenheid losgehaald en gekeken of we hier iets aan kunnen zien, maar we treffen niks aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Het relais zelf is getest en deze werkt gewoon goed. Het gaat dus mis met de aansturing van het relais, we kunnen niet uit de tekeningen halen wat ervoor zorgt dat het relais geschakeld wordt. We meten een signaal wanneer de dimlichten aan staan, deze komt ook binnen op de computer onder het dashboard. Er brandt ook het controlelampje in het dashboard, dus in het circuit van de schakelaars is alles in orde.

 

We zien dat de BCM al eens vervangen is voor een gebruikt exemplaar. De garagehouder weet hier niets van. Het probleem blijkt in de BCM te zitten. Deze hebben we gerepareerd waarna het probleem opgelost is.