Startsituatie
De auto is bij ons gebracht omdat hij op 2 cilinders loopt. De auto is binnengekomen met de gedachte dat de auto op 3 cilinders liep en de 1ste cilinder niet meedeed. Hierop worden ook fouten gezet. Ze hebben de gedachte gehad de injectoren om te wisselen of het daarin zat maar kregen de injector niet los.
Er is een scopemeting gedaan waarop gezien werd dat zowel cilinder 1 als 4 geen aansturing heeft. Onduidelijk of het de ecu is, de bekabeling of de injector.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto te starten. Hij loopt inderdaad op 2 cilinders en is bijna niet aan de gang te houden. We hebben hierna de auto uitgelezen en de volgende fouten staan erin:
Hierna hebben we een scopemeting gedaan. De auto krijgt geen aansturing op beide cilinders. Als we de fouten wissen stuurt hij ze heel even aan, de auto loopt dan beter maar lang niet goed waarna de motor opnieuw bijna uitvalt en op 2 cilinders gaat lopen.
We hebben de bekabeling belast gemeten en zien dat deze in orde is van zowel cilinder 1 als cilinder 4. Hierna hebben we de ECU gecontroleerd door de injectoren los te trekken en de aansturing uit de ECU te laten komen. Deze blijft het goed doen per cilinder dus ook de ECU is uit te sluiten.
Hierna hebben we de cilinder los aangestuurd, bij cilinder 4 blijft hij het doen, cilinder 1 doet het niet. Er zit een sluiting in de injector van cilinder 1. De injector moet vervangen worden. Ons advies is ook euro 98 te tanken, gezien de kilometerstand gemixt met de leeftijd wordt er te weinig gereden met de auto en maakt de euro 95 benzine het injectiesysteem kapot.