Startsituatie
Deze camper heeft het probleem dat het instrumentenpaneel af en toe wegvalt, of de helft maar werkt. Daarna werkt deze helemaal niet meer, er gaan 2 lampjes branden. De rest doet helemaal niks, het schermpje gaat niet aan en de tellers blijven beneden staan. Er zijn al 3 verschillende instrumentenpanelen getest, maar allen werken niet. Wij gaan diagnose stellen waarom het instrumentenpaneel niet werkt.
Start diagnose
We hebben als eerste de camper uitgelezen, er staat 1 foutcode in. Dit is de foutcode D703, hier hebben we geprobeerd meer informatie op te zoeken. Maar over deze fout is helaas niks bekend, daarna hebben we het instrumentenpaneel los gepakt. We zijn gaan meten hoe het CAN-bus signaal eruitziet, dit is hieronder in de afbeelding te zien. Het CAN-bus signaal low zou van 1.5V tot 2.5V moeten gaan en high van 2.5 tot 3.5V. Maar zoals je ziet klopt van dit signaal niks
Op het instrumentenpaneel zijn we gaan meten, dit lijkt allemaal in orde te zijn. De voedingen zijn aanwezig, maar ook massa’s is aanwezig op de juiste plaatsen. We zijn hierop op de teller gaan meten en op de zekeringkast waar de kabels naartoe gaan. Deze signalen zien er allemaal hetzelfde uit, dus er is geen onderbreking in de kabel aanwezig. Hieronder zijn 2 voorbeelden te zien van de metingen die we gedaan hebben.
Om te kijken om het CAN-bus signaal te herstellen hebben we verschillende modules los gepakt, zoals de radio, ABS, ecu, zekeringenkast. Dit allemaal heeft geen invloed op het CAN-bus signaal, dus zijn we verder gaan zoeken.
Ook hebben we het instrumentenpaneel uit elkaar gehaald om te kijken of er iets aan te zien is of er iets beschadigd is. Dit is niet het geval en het ziet er verder goed uit. Ook hebben we nog wat andere stekkers los gehad, maar ook dit geeft geen verschil. Er zit van alles aan elkaar geknoopt, dit maakt het niet makkelijk om te vinden waar het probleem zit. Ons vermoeden is dat er achteraf iets aangesloten is wat het CAN-bus signaal verstoord.
Toen we de stekker los haalden zagen we dat er 2 kabels gerepareerd zijn, na een beetje bewegen liet 1 van de 2 kabels al snel los. Deze zal ook netjes hersteld moeten worden, deze hebben we even vastgemaakt. Maar ook nu doet de teller het nog steeds niet.
Na een nacht staan werkt de teller ineens weer, alleen het lcd-scherm werkt niet helemaal goed. Maar alle lampjes werken verder gewoon.
Na wat zoekwerk hebben we de zekeringkast gevonden onder de motorkap welke gerepareerd is. Hier zit veel vochtschade in en de kast is ook erg slecht gerepareerd. Als we alle communicatie losmaken blijft deze een vreemd signaal verzenden. Dit is dus vermoedelijk de boosdoener.
We hebben onderdelen besteld om deze te kunnen repareren.
Na reparatie
Na reparatie van de zekeringkast werkte de teller eigenlijk weer zoals het moest echter bleef het scherm erg onduidelijk. Daarnaast bleef het airbag lampje aan. We hebben het lcd-scherm in de teller vervangen. Dit is de oorzaak voor het onduidelijke scherm. Toen dit eenmaal gerepareerd was hadden we weer een helder scherm alleen ook de klacht erbij dat de kilometerstand bleef knipperen.
De teller is natuurlijk diverse keren los geweest om te wisselen voor andere tellers dus kon het zo zijn dat de verkeerde kilometerstand overgenomen is. We hebben gebeld voor ongeveer de juiste kilometerstand en deze bleek wel te kloppen echter bleef hij knipperen. De tweede stap die we hebben genomen is een proxy reset te doen. Hierbij haalt hij uit alle regelapparaten dezelfde informatie als chassisnummer en kilometerstand. Waarbij je de juiste selecteert en deze zet hij dan opnieuw in alle regelapparaten. Dit had echter nog geen effect. De storing bleef exact hetzelfde.
We zijn een aantal metingen gaan doen op de teller aangezien hier de klacht zichtbaar is, hier was echter alles goed. Hierna zijn we gaan meten op de BCM en zekeringkast die in de auto gemonteerd is, alles lijkt te kloppen als we aan de achterzijde van de stekker meten, op alle stekkers staat een goed signaal. Het vreemde is alleen dat de BCM niet uit te lezen is terwijl we wel communicatie aan de buitenzijde meten. We hebben de BCM opengemaakt en zijn op de printplaat gaan meten. Hier kwam het signaal niet aan. Na het losmaken van de stekker was duidelijk waarom.
De stekker rechtsonder was krom geduwd door waarschijnlijk een foute montage van die stekker. Nadat we hem recht hebben gemaakt en de stekker gemonteerd hebben konden we alle fouten wissen en werkte de auto weer zoals het moest.