Range Rover Velar: Roetfilter problemen

Startsituatie

De auto is bij het bedrijf gekomen met diverse foutcodes. Er waren inmiddels twee temperatuursensoren in de uitlaat vervangen echter blijven er nu nog twee foutcodes over. Wij zijn gevraagd om mee te kijken naar de storing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn eerst meegereden en hebben hierbij de temperatuursensoren in de gaten gehouden. Het temperatuurverloop klopt niet. De voorste sensor wordt snel warm maar koelt ook snel af. Deze is enorm afhankelijk van het toerental, te erg. Daarnaast valt op dat de twee achterste, na het roetfilter, bijna gelijk zijn aan temperatuur waarbij zelfs de achterste soms warmer is. Dit kan in de praktijk niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerste instantie lijkt het erop dat de roetfilter niet werkt, de werking te laag is. We hebben afgesproken met de klant dat we de software gaan controleren of deze de origineel is en de meest recente is.

 

De software is niet origineel, de auto is gechipt en hiermee zijn de temperatuurmappen uitgezet. Dit is gedaan om het vermogen gelijk te houden bij hogere temperaturen, normaal zou hij terug regelen. Dit geeft wel eens problemen bij regeneratie. We hebben de software geüpdatet naar de nieuwste versie en daarna de auto opnieuw een chiptuning gegeven met de temperatuurmappen aan. We hebben hierna de auto geregenereerd en de auto blijft hierna foutloos. Ons advies is wel na een week te kijken wat het roetniveau is om te zien of de roetfilter zijn werk ook zelf goed kan doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De auto werkt hierna weer zoals het moet. De temperatuur van de voorste sensor blijft nu ook constant. Zo blijkt ook maar weer dat tuning niet voor iedereen weg is gelegd, als het niet goed gedaan wordt levert dit veel problemen op.