Startsituatie
Deze Range Rover is binnengebracht met de klacht dat het parkeersensor systeem niet werkt. Op het moment dat de klant aan het parkeren is lijkt het soms wel te werken, maar meestal niet. De klant heeft het idee dat voor wel werkt, maar achter helemaal niet. Als het dan wel werkt dan is dit ook maar heel kort.
De auto heeft recent een nieuwe dynamo gekregen omdat de oude niet meer bijlaadde, daarbij was de accu al zo ver leeg dat er niet meer mee te rijden was. Om de auto naar de werkplaats te krijgen is er een andere accu van een andere auto ingezet en is er mee naar de werkplaats gereden. Daar is de nieuwe dynamo gemonteerd en de originele accu opgeladen weer teruggezet. Er is niets ingeleerd of uitgelezen nadat de accu weer is teruggezet. Het kan zijn dat er nog wat foutcodes inzitten.
Start diagnose
We zijn de diagnose gestart door de klacht te verifiëren, het parkeersysteem werkt inderdaad niet zoals het moet. Omdat we het vermoeden hadden dat de auto op een battery safe modus zat, een modus waarop er zo min mogelijk accuspanning wordt gebruikt omdat deze slecht is of de dynamo stuk is. Doordat de dynamo stuk is geweest en de accu leeg kan hij op deze modus zijn gekomen en doen comfort systemen het niet. Dit was bij deze auto niet het geval omdat de achterruitverwarming het wel doet. Dit is dan ook een van de systemen die direct uitvalt.
We zijn daarna de auto uit gaan lezen. Tijdens het uitlezen is er een lange lijst van foutcodes zichtbaar, allemaal te koppelen aan de lage accuspanning van eerder. We vermoeden dat dit best eens invloed kan hebben op de klacht dus beginnen alles te wissen en gaan kijken wat er terugkomt.
Na het wissen van de storing komen er 4 fouten terug in het HVAC-systeem:
Deze foutcodes komen vaker voor bij dit model auto. Wat hiervoor meestal de oplossing is, is het kachelhuis compleet demonteren en dan een revisiekit instaleren. De klepjes zijn van slecht kwaliteit origineel waardoor het te zwaar draait. Hierdoor blijven de klepjes uiteindelijk hangen en gaan de motoren stuk. Voor deze reparatie moet het dashboard verwijderd worden en is een tijdrovende en dure ingreep.
In het parkeersensor systeem staat er 1 fout in:
We gaan alle sensoren apart aansturen en controleren doormiddel van een speciale tester hiervoor.
Test sensoren
De parkeersensoren werken met een ultrasoon geluid. De sensoren sturen een heel hoog geluid uit, wat niet hoorbaar is voor zowel mens als dier. Zou dit wel het geval zijn zou je op een parkeerplaats allemaal huilende honden horen. Dit hoge geluid weerkaatst op objecten, de sensor vangt dit geluid weer op en meet zo hoe ver een object van hem vandaan staat. Deze geluidsgolven kunnen we meten doormiddel van een meter die de trillingen opvangt. Dit hebben we bij elke sensor gemeten. Hieronder zijn er 2 weergegeven:
Er zijn 2 metingen zichtbaar, de onderste is van de sensor rechtsvoor en de meting er boven is van de sensor linksvoor. Dit is het probleem van de auto waardoor de sensoren niet werken.
De sensoren zijn ook voelbaar te meten. Als jij je vinger er los oplegt dan voel je een trilling bij sensoren die werken, als de trilling niet voelbaar is dan is de sensor stuk.
Omdat we alle sensoren hebben gemeten met de tester hebben we ook het signaal kunnen vergelijken. We wouden kijken of we konden zien of een van de sensoren aan het ‘slijten’ was. Dit is alleen niet te zien. Elke sensor geeft exact hetzelfde signaal weer. Dit wil zeggen dat ze of allemaal evenveel versleten zijn of dat het niet te zien is, wij gaan uit van het laatste.
Oplossing
Na het vervangen van de sensor werkte het parkeersensor systeem weer zoals het moest.