Range Rover Sport: Comfort klachten

Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat er een aantal zaken niet werken in de auto of af en toe niet werken. De ventilator werkt niet. Deze is vorig jaar vervangen maar sinds het vervangen heeft hij het twee weken gedaan hierna werkte hij opnieuw niet. Daarnaast krijgt de klant af en toe de melding dat de handrem niet werkt, dit gebeurt tijdens het rijden. Daarnaast wil er tijdens het rijden ook af en toe ineens een raam open gaan. Het is ons onbekend om welk raam het gaat.

 

De verdere omstandigheden zijn ons ook niet geheel duidelijk. Zo weten we niet of het altijd gebeurt bij bepaalde weersomstandigheid of bij een bepaalde snelheid. Dit kon het bedrijf dat de auto bracht ook duidelijk maken. Wij zijn begonnen met de diagnose.  

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. De auto staat vol met foutcodes. Deze staan hieronder:

 

  • P0430-00 Doeltreffende werking van het katalysatorsysteem onder drempel (rij 2)

  • B12FE-13 Ventilator

  • U0128-00 Communicatie met handremregelmodule is weggevallen 

  • B1B01-87 Sleutel transponder

  • B123A-15 Richtingaanwijzer voor links

  • B123B-15 Richtingaanwijzer voor rechts

  • B1087-88 LIN-bus A.

  • B1088-88 LIN-bus B

  • B12C9-88 LIN-bus E

  • B136D-1e Regeling van intervalwissen van voorruit

  • U2002-92 Algemene elektrische fout van schakelaar

  • U0140-00 Communicatie met carrosserieregelmodule is weggevallen

  • B1230-98 Linkerrugleuning

  • B1232-7a LINKER zitting

  • U0140-00 Communicatie met carrosserieregelmodule is weggevallen

  • U0156-00 Communicatie met informatiecentrum is weggevallen A

  • B1108-15 Motor, centrale vergrendeling, bestuurdersportier.

  • U0415-00 Ongeldige gegevens van ABS-regelmodule ontvangen.

  • B102E-11 Luchtkwaliteitssensor. Historische 2.B102E-12 Luchtkwaliteitssensor.

  • B1D29-00 Start niet, zelfs na nieuwe startpoging.

  • B12BD-49 Camera achter

  • B12BE-19 Camera linksvoor

  • B12BE-49 Camera linksvoor

  • B12BF-49 Camera rechtsvoor

  • B12C0-49 Camera in linkerspiegel

  • B12C1-49 Camera in rechterspiegel

  • B1B44-01 Buitenste sensor rechtsachter

  • B1B46-01 Binnenste sensor rechtsachter

  • B1B48-01 Buitenste sensor linksachter

  • B1B50-01 Binnenste sensor linksachter

  • B1109-15 Motor, centrale vergrendeling, passagiersportier.

  • B1087-87 LIN-bus A.

  • U0140-87 Communicatie met carrosserieregelmodule is weggevallen.

  • U0164-87 Communicatie met de regelmodule van zowel de

  • B1A02-13 Circuit van luidspreker 2

  • B1A01-13 Circuit van luidspreker 1

  • B1A07-13 Circuit van luidspreker 7.

  • U1A03-62 Voertuigconfiguratieparameter

 

Zoals te zien is staat de auto vol met foutcodes. Er zijn enorm veel foutcodes in de auto. De foutcodes op de parkeersensoren zijn te verwaarlozen, deze komen door het verwijderen van de achterbumper.

 

Omdat er zo veel foutcodes in de auto staan gaan we de foutcodes eerst verwijderen. De klachten die de klant heeft zijn allemaal duidelijk merkbaar en het wissen van de foutcodes zou hiervoor geen verschil moeten maken. Door het wissen van de foutcodes hebben we ook direct een idee over wat er wel en niet terugkomt na een rit.

 

Tijdens de proefrit krijgen we 1x de melding dat de handrem niet werkt. De klacht dat de ruit opengaat hebben we niet gemerkt tijdens het rijden. Na het wissen en tijdens de proefrit werkt de ventilator nog altijd niet. Deze klacht is gewoon aanwezig gebleven zoals hij hiervoor ook al was.

 

Na de proefrit hebben we de auto opnieuw uitgelezen. En we zagen de communicatiefouten terugkomen. Eigenlijk was elke communicatiefout weer terug. Daarnaast zat de fout van de camera linksvoor weer in de auto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De camera en het gescheurde mistlampglas. Beide moeten vervangen worden.

 

We hebben de auto laten lopen en zijn eerst gaan meten op de camera linksvoor. We zien in het scherm dat we er geen beeld hebben maar alle signalen komen wel aan bij de camera. De camera zelf is dus stuk. In de tussentijd dat we hier mee bezig waren hebben we de oscilloscoop aangesloten op de CAN-bus aansluiting op de handremmodule en de voeding van de handremmodule. Deze bleef nu in orde. Hierna zijn we opnieuw gaan rijden en we zagen de communicatie ineens wegvallen. Op dat moment kregen we ook de melding in het scherm.

 We zijn het schema gaan nakijken en kwamen erachter dat alle communicatie via de BCM liep (de body control module) Hier zitten zowel de ventilator op geschakeld, de ramen en ook de voeding en de communicatie van de handremmodule loopt via dit regelapparaat.

 

We wilde aan de diagnose beginnen en daarom de acculader aansluiten toen we onder de motorkap keken. Daar zagen we enorm veel resten liggen van aangevreten papier. Het lijkt erop dat er muizen onder de motorkap hebben gezeten. We gaan dit opzuigen en ons advies is de motor goed te reinigen met Dasty en hogedrukreiniger aangezien de beesten terugkomen op de geur. Daarnaast is de bekabeling van de hoogtesensor op de veerpoot links voor ooit (slecht) gerepareerd. Dit moet hersteld worden om problemen in de toekomst te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De rommel achtergelaten door de muizen en de slecht herstelde kabel. Daarnaast zitten er verschillende slangen niet goed in hun houders geklikt dit moet even gedaan worden aangezien anders de slangen doorschuren.

 

We zijn hierna verdergegaan met de storing waarvoor hij kwam. De BCM zou onder de stoel moeten zitten. Dit kan zowel links als rechts zijn aangezien dit verschilt per uitvoering. We zijn rechts begonnen hier konden we wel zien dat het vochtig is geweest maar geen BCM te bekennen. Links hebben we hierna de stoel eruit gepakt maar ook daar zat niets. We zijn verder gaan kijken in de documentatie waarna we erachter kwamen dat bij latere types hij achter het dashboardkastje zit en een is met de zekeringkast. Dit was bij deze auto het geval. We hebben het dashboard deels gedemonteerd en zijn gaan meten aan de zekeringkast. Hier missen we inderdaad ooit berichten en wisselt de voedingsspanning ook. We denken dat er vocht in is gekomen aangezien het hier ook weer vochtig is.

 

We hebben de zekeringkast gedemonteerd en zien aan de binnenzijde op diverse punten vocht zitten en groene aanslag. We gaan een aantal componenten hiervan vervangen en de zekeringkast opnieuw monteren hiermee zijn de klachten opgelost. We weten dat de ventilator het ook doet aangezien deze werkt als we hem los aansturen. We verwachten dat de klacht met de ruiten hiermee ook is opgelost aangezien die door de BCM heen loopt. We weten dit niet zeker aangezien we hem niet hebben waargenomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De beschadigde BCM en hetgeen wat we hebben moeten demonteren voor de diagnose.

 

De vochtschade en kapotte BCM moet echter ook een oorzaak hebben. Met rook konden we niet direct vinden waar het zat. De auto leek nergens te lekken. We hebben daarom de afwatering van het schuifdak gecontroleerd. Deze bleek rechts dicht te zitten. Links loopt hij nog door maar niet erg hard. We hebben rechts direct schoongemaakt en gaan links nog schoonmaken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De afwatering die pot dicht zit, een punt wat nog te vaak wordt vergeten bij onderhoud. Onderhoud is niet alleen olie wisselen, er komt meer bij kijken, de afwatering leegmaken van het schuifdak is oook een van de punten die erbij hoort. Wordt dit vergeten kan het grote en vooral dure problemen als gevolg hebben. 

Het gemeten signaal op de CAN-bus er valt af en toe een signaal volledig weg. Er zit een onderbreking in het regelapparaat.