Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de claxon aan blijft. Er is al door een autobedrijf naar gekeken maar geen oplossing gevonden. Het vermoeden is dat het in het stuurwiel zit. Het bedrijf heeft het relais van de claxon onder de motorkap verwijderd om te zorgen dat hij niet aan blijft.
Start diagnose
We hebben de auto eerst origineel gemaakt en merken dan ook dat de claxon af gaat. We hebben het stuurwiel losgemaakt en opnieuw getest. Ook nu blijft de claxon afgaan. Het probleem zit niet in het stuurwiel.
Hierna hebben we de clockspring buiten werking gezet en ook nu blijft de claxon afgaan. Het zit dus tussen clockspring en relais onder de motorkap. Als we het schema erbij pakken zien we dat hij door de carrosserie regel module heen loopt. Deze module zit aan de passagierskant. Bij het loshalen merken we al dat het daar vochtig is. Eenmaal los zien we dat het vochtig is. Als we de module open maken zien we dat er een relais is kortgesloten. Dit relais moet vervangen worden en de module moet goed gereinigd worden. De oorzaak van de vochtschade is een verstopte paravaan. Deze moet eens in de zoveel tijd gereinigd worden.
Na het reinigen zien we nog wat beschadigde componenten welke ook direct vervangen zijn. We kunnen er geen garantie op geven aangezien de module waterschade heeft gehad.
Vervolg
Op de weg terug begon het probleem opnieuw. De klant heeft de zekering losgemaakt en opnieuw hebben we een afspraak gemaakt. Tijdens die afspraak hebben we alles opgebouwd en met de auto gereden maar er is geen probleem naar voren gekomen. In overleg met de klant is de auto terug gegaan omdat we op deze manier niet verder komen.
Opnieuw problemen
Er zijn weer opnieuw problemen geweest. Vrijwel direct nadat de klant hem mee heeft genomen. De zekering is eruit gehaald en wij hebben deze weer teruggezet. De eerste dag waren er geen problemen, wat we ook probeerde met rijden of verzetten de claxon is niet een keer afgegaan. Deze werkt wel gewoon.
De volgende dag hebben we besloten de bekabeling tussen relais in de motorruimte en zekeringkast binnen te controleren. Dit omdat we weten dat het voor de zekeringkast binnen allemaal in orde is. We hebben namelijk de eerste keer vastgesteld dat de claxon af blijft gaan als we het gehele circuit tot de binnenste zekeringkast loskoppelen. De zekeringkast zelf hebben we als eerste gecontroleerd. Degene in de auto was in orde. Hierna hebben we de zekeringkast onder de motorkap gecontroleerd. Ook deze was geheel in orde.
Daarom hebben we de delen rondom de kabelboom gedemonteerd om deze te kunnen controleren. Bij het bewegen ervan merken we niets. Ook eenmaal gedemonteerd zien we niet direct iets. Het probleem komt naar voren als we de kabelboom bloot maken door wat tie-wraps los te maken. Het probleem is dat er een kabel tegen de carrosserie heeft zitten schuren, deze is hierdoor zijn mantel kwijtgeraakt en kan massa maken. Dit is de massa kabel van de claxon. Als we deze tegen de carrosserie aanduwen gaat de claxon af. We hebben de kabel vervangen en opnieuw gemonteerd. We hebben ook de kabelboom wat beter verpakt met tape om dit in de toekomst te voorkomen.